05 december 2014

Dag van de vrijwilliger - 7 december

Vrijwilligers en samenleving

Vrijwilligers zijn van alle tijden. Jongeren en oudere mensen die zich graag met hart en ziel inzetten voor hun medemens, hun (sport)vereniging of hun kerk. Overal in onze samenleving zijn vrijwilligers actief voor doelen die zij zelf belangrijk en nodig vinden. Vrijwilligers nemen verantwoordelijkheid binnen hun omgeving. Zij  zijn dé grote kracht binnen de lokale gemeenschap van Hillegom. En waar veel mensen zich inspannen voor de samenleving is meer samenhang, meer draagvlak, bewondering en medewerking

Verrijking voor iedereen

Voor iedereen die zich betrokken voelt bij zijn of haar gemeenschap is wel een uitdaging binnen het vrijwilligerswerk denkbaar. Juist door de persoonlijke inzet van betrokken vrouwen en mannen  verrijken zij  zichzelf, hun omgeving en het vrijwilligerswerk enorm. Hun bijdrage is  heel belangrijk want zij brengen verlichting in de zorg, vergroten de leefbaarheid in wijken, werken voor natuur en milieu, helpen vrijwilligersorganisaties en leveren hun aandeel binnen de lokale gemeenschappen.  Op scholen geven vrijwilligers bijvoorbeeld assistentie bij diverse lesvakken, zorgen voor een veilige oversteek bij drukke verkeerswegen, terwijl andere vrijwilligers ervoor kiezen maaltijden van tafeltje dekje aan huis te bezorgen bij mensen die niet in staat zijn om zelf te koken.

Vrijwilligers en jeugdorganisaties en sport

De plek waar jongeren opgroeien is enorm belangrijk voor zijn of haar  ontwikkeling Bestuurders en vrijwilligers van jeugd en sportorganisaties vinden het belangrijk  om ieder kind de kans te geven zich uit te leven en te ontwikkelen.  Het organiseren van sportwedstrijden, kampweken en rommelmarkten wordt in vrijwel alle gevallen gedragen door vrijwilligers waarbij de opbrengsten ten goede komen aan activiteiten en projecten voor jeugd en jongerenclubs.

Vrijwilligers en cultuur

Vrijwilligers dragen in veel gevallen de organisatie van culturele instellingen zoals muziekverenigingen, oudheidkamers, amateurtoneel enzovoort. Ook immaterieel erfgoed wordt  door hen gedragen. Denk aan tradities en rituelen zoals bijv. bloemencorso’s. Andere instellingen, zoals musea of pop podia, zijn geheel afhankelijk van vrijwilligers. Zij dragen bij aan de sfeer, de identiteit en de leefbaarheid van de gemeenschap waar wij leven en wonen.

Kerken en vrijwilligers

Ook bij kerken zijn veel vrijwilligers actief betrokken. Huisbezoeken door vrijwilligers,  of voorgangers bij kerkdiensten, zangkoorleden en  lectoren. De inzet van vrijwilligers is niet in geld uit te drukken, zij zorgen voor een samenleving waar we met plezier kunnen leven wonen werken en recreëren.

Het CDA heeft erg veel waardering voor deze vrijwilligers binnen onze woon- en leefomgeving.

Vrijwilligers bedankt!

Jeanne Ruigrok raadslid CDA Hillegom