24 mei 2016

Memo Karin Hoekstra bij de kadernota 2017

Op 24 mei bracht Karin Hoekstra haar memo in tijdens de Algemene Beschouwingen Voorzitter,

En nu mag ik, we hebben al 6 betogen gehoord, de pauze zit er aan te komen en nu nog die nieuwkomer bij het CDA.

Spannend,

hoe houd ik uw aandacht vast. Ik zit net in de gemeenteraad, direct fractievoorzitter en nu mag ik namens het CDA  mijn maidenspeech houden in de raad en dat dan direct bij de algemene beschouwingen bij de Kadernota.

Ik begin met een persoonlijk verhaal. Ik ben opgegroeid in Hillegom, en op mijn 18e gaan wonen en studeren in Amsterdam met de woorden:

”ik kom nooit meer naar Hillegom terug:

een saai dorp waar niets te doen is”.

14 jaar geleden deed zich de mogelijkheid voor terug te gaan naar Hillegom. Vol overtuiging koos ik ervoor om weer in Hillegom te gaan wonen.

Een dorp dat goed bereikbaar is wanneer je werkt in Leiden of Amsterdam, een dorp waar je kunt kiezen uit vele sportverenigingen met prachtige accommodaties, een dorp waar kinderen buiten kunnen spelen en goede scholen zijn.

Kortom, een dorp waar het fijn wonen is en we trots op kunnen zijn. Graag wil ik mijn steentje bijdragen en met u Hillegom maken tot een nog mooier dorp.

Het CDA is de partij die mij past. Gezondheid, welzijn en zorg voor ouders, kinderen en andere naasten zijn voor ons naast veiligheid, belangrijke thema’s en daar willen wij graag het accent voor de komende jaren op leggen.

Voorzitter, het CDA staat voor een gezond financieel beleid.

De afgelopen twee jaar ging het in de kadernota voornamelijk over bezuinigingen: hoe krijgen we de begroting weer structureel sluitend. Wij zijn blij te zien dat de maatregelen die door de huidige coalitie de afgelopen 2 jaar zijn getroffen, positief uitpakken en zorgdragen voor een gezonde financiële situatie. Dat er nu voor de burgers een verlaging van de lasten bij de riool- en afvalstoffenheffing in zit, is zeer positief.

Onze complimenten voor de huidige coalitie!

Natuurlijk zijn er nog onzekerheden in de kosten bij bijvoorbeeld de huishoudelijke zorg of de jeugdzorg.

Wij willen voorkomen dat er mensen tussen wal en schip vallen. Wij horen bijvoorbeeld bij vervoer dat de tarieven zijn verhoogd en de vraag is afgenomen, wij vragen ons af of hier geen mensen ten onrechte geen hulp krijgen.

Wij vinden het belangrijk dat iedereen die niet meer zelf, of met hulp uit zijn of haar omgeving, tot een oplossing kan komen, ondersteuning kan krijgen.

Maar wij denken dat met een reserve op het sociaal domein van 1,2 mln deze onzekerheid goed is op te vangen.

Voorzitter, wij zijn positief over de huidige gezonde situatie en zullen bij het stellen van kaders en bij onze controlerende taak de gezonde financiële situatie van Hillegom blijven bewaken.

Voorzitter,

Wij zijn van mening dat de kadernota bij de nieuwe activiteiten nog teveel uit gaat van het aanbod. Wij willen graag meer en meer het burgerinitiatief voorop zetten en concreter omschreven doelstellingen, zodat ook het effect van de inzet meetbaar wordt. Hillegom moet een dorp blijven waar het fijn wonen is, iedereen mee kan doen en we zorgen voor elkaar.

Voorzitter, wij zien in de kadernota een structureel bedrag van 80.000 Euro ter versterking van sociale verbanden en informele netwerken.

Wij zijn groot voorstander van burgerinitiatieven en participatie. Met burgerinitiatieven en participatie bouwen we met burgers aan Hillegom. Met burgerinitiatieven kunnen we ook mensen steunen die de zorg hebben voor hun kinderen, ouders en andere naasten. Nu ouderen langer thuis wonen, wordt er op de mantelzorg een groter beroep gedaan. Belangrijke ontwikkelingen als respijtzorg en mantelzorgondersteuning maken dat mantelzorgers het langer vol te houden.

80.000 voor het versterken van sociale verbanden en informele netwerken is positief. Wel vragen wij ons af of de huidige manier van inzetten van deze middelen het meest effectief is.

De term “buurtopbouwwerk” is aanbodgericht en erg jaren 60.

Wij verzoeken het college te onderzoeken of de huidige manier van werken effectief is en daarbij ook naar de ontwikkelingen buiten de gemeentegrenzen te kijken.

Voorzitter,   wij zijn benieuwd hoe het college hiertegen over staat.

In de kadernota staat ook het initiatief om de aansluiting onderwijs en arbeidsmarkt te verbeteren. Een belangrijk onderwerp waarbij wij inderdaad problemen herkennen in de aansluiting van ROC’s op de arbeidsmarkt. Goed om daar de aandacht op te richten en met partijen om de tafel te gaan om vast te stellen waar het probleem in de aansluiting zit. Wij zijn benieuwd naar de resultaten en horen graag van het college wanneer een eerste evaluatie van de inzet plaatsvindt.

Voorzitter, ik ga naar sport en gezondheid. Wij zijn blij dat er naar aanleiding van de CDA motie 30.000 euro beschikbaar komt om de huurtarieven van de sportaccomodaties te verlagen en onderzoek te doen. Als effect is nu opgenomen ‘lagere huurlasten voor sportverenigingen”. Het effect is naar ons idee niet goed geformuleerd. Het effect moet zijn dat er meer mensen blijven of gaan sporten. Sport draagt bij aan een goede gezondheid en aan het sociale netwerk van onze burgers, waarmee we de Hillegomse samenleving verder versterken.

Onlangs is landelijk de stelling geponeerd ”zitten is het nieuwe roken”. Wij zijn van mening dat bewegen en sport in onze gemeente voor iedereen toegankelijk moet zijn. De laatste cijfers over bewegen en gezondheid in onze gemeente komen uit 2012.

Wij zijn erg benieuwd hoe het op dit moment staat en zijn blij dat de volgende gezondheidspeiling  van de GGD dit najaar plaats vindt.

Wij vragen ons af of het college onze zienswijze deelt?

Voorzitter, een laatste punt is wat ons betreft de ambtelijke fusie, een belangrijk en ingrijpend traject. Wij zijn groot voorstander van dit traject, wat nu effect gaat krijgen op de medewerkers. Wij vinden het erg belangrijk dat de medewerkers goed meegenomen worden in dit verhaal en er een open communicatie plaats vindt.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.

Wij zijn positief gestemd over de gezonde financiele situatie die wij in de kadernota aantreffen. Wij vinden het knap dat de huidige coalitie een gezonde situatie voor elkaar heeft weten te krijgen, ondanks dalende rente inkomsten en de onzekerheden als gevolg van de 3D’s. Wij pleiten voor een nadere concretisering bij de activiteiten op het gebied van burgerinitiatieven en sport.

Wij denken dat er een goed fundament ligt om samen verder te bouwen aan Hillegom, een Hillegom waar het fijn wonen is en waar we trots op zijn.

Dank voor uw aandacht.