Hier wordt beschreven hoe Hillegom het democratisch proces organiseert, hoe de samenwerking met andere overheden vorm krijgt, hoe de organisatie aansluit bij maatschappelijke doelen en hoe de dienstverlening aan inwoners en bedrijven is georganiseerd.

Dienstverlening

Net als voorgaande jaren blijft het verbeteren van het persoonlijk contact met onze inwoners, naast de digitalisering van de dienstverlening, een speerpunt. Dat vraagt om klare taal en heldere regels. De kwaliteit van de dienstverlening zal verder vooral tot uiting komen in het leveren van maatwerk, advisering vooraf en samenwerken met de omgeving: inwoners, ondernemers, maatschappelijk middenveld en belangenorganisaties.

Inwoners, ondernemers en het maatschappelijk middenveld staan midden in de informatiesamenleving en hebben hoge verwachtingen van de gemeentelijke dienstverlening en de manier waarop gemeenten functioneren. Of het nu gaat om werk en zorg of om veiligheid en leefbaarheid. Juist de 'digitale' overheid kan de ambitie van integraliteit, nabijheid en maatwerk helpen verwezenlijken om daarmee de opgaven vanuit de decentralisaties of de Omgevingswet helpen te realiseren. Indien nodig zorgen wij dan ook voor digitale ondersteuning aan de mensen die dit nodig hebben. Het is zaak om oog te hebben voor zowel de kansen als de bedreigingen die digitalisering de gemeente biedt.

Informatisering en digitalisering van gegevens moet voor iedereen tot gemak (digitale dienstverlening) en transparantie leiden (meer overheidsinformatie wordt digitaal ontsloten). Het geeft de gemeente door analyse van diverse data meer inzicht en mogelijkheden om de schaarse middelen gericht en effectief in te zetten.

Participatie

Onlangs heeft de Rekenkamercommissie een onderzoek naar de stand van zaken omtrent burger- en overheidsparticipatie uitgevoerd. In grove lijnen kan hieruit worden geconcludeerd dat het besef en de noodzaak van participeren wordt onderkend, dat er mooie successen op het vlak participatie behaald zijn maar dat taken en rollen soms nog onduidelijk zijn.

Wij staan open voor initiatieven van bewoners en participatie door initiatiefnemers als het bijdraagt aan het versterken van de leefomgeving en sociale cohesie. Dit vraagt wel om duidelijke afspraken en communicatie over de rollen en verantwoordelijkheden in het participatieproces. Het verder doorontwikkelen van burger- en overheidsparticipatie staat op onze agenda en wij gaan het gesprek aan om meer duiding en invulling te geven aan participatie door het opstellen van proceskaders. Nadrukkelijker zal worden aangegeven wat het doel van participatie is, wie er betrokken wordt, wat er met de inbreng gedaan zal worden en hoe de uiteindelijke besluitvorming eruit zal zien. De gemeenteraad komt daarmee in de positie om vooraf kaders te stellen of zelf een rol in het proces op zich te nemen. Zo kan duidelijker aan iedereen gecommuniceerd worden wat de bedoeling is.

Versterken van de wijk

Wij hebben de ambitie om onder andere meer groen in de wijken en toekomstbestendig wonen te realiseren maar ook om bijvoorbeeld gevoelens van eenzaamheid tegen te gaan of gevoelens van onveiligheid te verminderen of weg te nemen. Veel van bovengenoemde ambities zijn naar onze mening samen te bundelen in een integrale wijk- of gebiedsaanpak. In een wijk of gebied ligt de potentie om samen met onze inwoners en andere organisaties tot concrete uitvoering te komen en fysieke ingrepen hand in hand te laten gaan met het versterken van de sociale structuur. Wij starten hiervoor zo spoedig mogelijk een pilot. De door bewoners ervaren problemen en gewenste oplossingen zijn daarbij het uitgangspunt.

Communicatie

Wij zullen proactief blijven communiceren. Gezien de diversiteit van communicatiekanalen en de relatie met participatie en dienstverlening werken we dit uit in een communicatiebeleidspian. Daarbij gebruiken we de diverse kanalen, met name sociale media, om te signaleren wat er leeft. Ook de raad zal worden gevraagd hoe ze over haar rol in het kader van participatie wil communiceren.

Regionale samenwerking

Veel ontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Wij hebben de overtuiging dat samenwerking met onze regiogemeenten de enige mogelijkheid is om een kwalitatief en kwantitatief goed antwoord te vinden op onder andere de decentralisaties in het sociaal domein, de financiële vooruitzichten en de strategische opgaven bij onder meer economie, ruimtelijke ordening en infrastructuur. Hillegom heeft een unieke ligging tussen de Noord- en Zuidvleugel in de Randstad. Dit biedt meer kansen dan we momenteel benutten. Wij gaan de komende periode de mogelijkheden en kansen van regionale afstemming en samenwerking beter in beeld brengen.

Verbonden partijen

De werkorganisatie HLTsamen is het eerste jaar goed van start gegaan. Er wordt verder - gewerkt aan het op orde brengen van de basis (kosten en kwetsbaarheid), de beoogde kwaliteitsslag en het verder brengen van het verbeteren van onze strategische positie. De nota 'verbonden partijen' gaan we verder uitwerken met de raad waardoor we de bestuurlijke inbreng verder kunnen verstevigen en via deze weg zelf een bijdrage kunnen leveren aan de behoefte om meer grip te hebben op de verbonden partijen om uiteindelijk een betere kwaliteit met elkaar te bereiken.

Interbestuurlijk Programma (IBP)

Door het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen zijn afspraken gemaakt om een aantal belangrijke maatschappelijke vraagstukken in de komende periode gezamenlijk op te pakken (zie bijlage). Ook wij zullen hier onze bijdrage aan leveren.

Actiepunten 

  • De gemeente is dichtbij: servicegericht, digitaal, op afspraak en zo nodig aan huis 
  • Digitale mogelijkheden benutten t.b.v. verbetering dienstverlening 
  • Data-analyse vaker inzetten bij het opstellen en uitvoeren van beleid 
  • Communicatiebeleidsplan actualiseren 
  • Pilot 'Versterken van de wijk' starten 
  • Werkorganisatie HLTsamen in 2019 evalueren 
  • Met omliggende gemeenten intensiever samenwerken 
  • Overheids- en burgerparticipatie uitwerken 

Raakvlakken

  • Participatie, communicatie en een goede dienstverlening komt bij elk programma tot uiting
  • Vraagstukken omtrent privacy, informatieveiligheid, transparantie en eigenaarschap van data

Financiën

De afgelopen raadsperiode is een degelijk en transparant financieel beleid gevoerd. Dat willen wij voortzetten. Structurele uitgaven worden betaald uit structurele inkomsten.

Het beleid om de (indirect via de nutsbedrijven aan onze inwoners geheven) precariobelasting in een periode van 5 jaar (start in 2018) geleidelijk over te hevelen naar de Onroerend Zaak Belasting (OZB) wordt Voortgezet. De totale (gemiddelde) woonlasten per huishouden stijgen in de komende 5 jaar hierdoor niet (van indirecte heffing aan nutsbedrijven naar directe heffing van gemeente).

De tarieven voor de OZB worden daarnaast in de komende periode enkel verhoogd met het jaarlijkse inflatiepercentage. Voor wat betreft de tarieven voor de riool- en afvalstoffenheffing en die voor leges, houden wij vast aan het uitgangspunt dat deze in principe 100% kostendekkend moeten zijn. Wij heffen geen hondenbelasting, parkeerbelasting en toeristenbelasting.

Het huidige kwijtscheldingsbeleid zetten wij eveneens voort. Mocht er in de toekomst bezuinigd moeten worden, dan rust er op geen enkel programma een absoluut taboe. De (financieel) meest kwetsbare inwoners in onze gemeente worden in die opgave dan wel ontzien.

Bij de decentralisaties in het sociaal domein blijven wij onverkort het principe "rijksbudget = werkbudget" hanteren. In de praktijk is inmiddels gebleken dat dit momenteel niet houdbaar is. Om die reden gaan wij de meeruitgaven in relatie tot de inkomsten die wij hiervoor van het Rijk ontvangen ingaande het jaar 2019 structureel opnemen in onze gemeentebegroting. Dit laat onverlet dat wij blijven inzetten op de zogeheten sturingsagenda Jeugd en de transformatieagenda WMO om deze uitgaven te verminderen.

Begin dit jaar zijn er door het huidige kabinet, gemeenten, provincies en waterschappen startafspraken gemaakt om gezamenlijk een aantal maatschappelijke opgaven aan te pakken. Hiervoor zullen de gemeenten extra accres ontvangen. Voor zover wij nu kunnen nagaan zal dit leiden tot een meerjarig begrotingsoverschot voor onze gemeente. Deze overschotten zetten wij de komende jaren in om uitvoering te geven aan het Interbestuurlijk Programma (IBP) en voor het intensiveren en versnellen van de diverse programma's en projecten.

Actiepunten 

  • Gelijkblijvende (woon)lasten voor onze inwoners 
  • Huidig financieel beleid voortzetten 
  • In programmabegroting meeruitgaven decentralisaties structureel opnemen

Raakvlakken 

  • Financiën heeft met alle programma's raakvlakken

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.