10 september 2024

Aandacht voor goed verhuurderschap en betaalbare huurprijzen

Huren wordt voor veel Katwijkers steeds duurder en daardoor minder bereikbaar. De nieuwe landelijke Wet Betaalbare Huur moet ervoor zorgen dat huurprijzen eerlijker worden, passend bij de kwaliteit van de woning. CDA-fractievoorzitter Barend Tensen vroeg het gemeentebestuur hoe het ervoor staat met de invoering van deze wet in Katwijk.

Rechten voor huurders
Het gemeentebestuur heeft laten weten dat de voorbereidingen voor het invoeren van de wet in Katwijk zijn begonnen. Het doel is om alles op 1 januari 2025 klaar te hebben. De komende maanden start een campagne om huurders en verhuurders in Katwijk te informeren over de nieuwe regels. Deze campagne is belangrijk, omdat het huurders helpt hun rechten te kennen en verhuurders eraan herinnert zich aan de wet te houden.

Goed Verhuurderschap
In de campagne wordt ook de Wet Goed Verhuurderschap onder de aandacht gebracht, laat het gemeentebestuur weten in reactie op de vragen van Tensen. Deze wet heeft landelijke regels over geldzaken, het vastleggen van afspraken op papier, en hoe verhuurders en bemiddelaars zich moeten gedragen. Voor de verhuur aan arbeidsmigranten zijn er extra regels. Als de regels niet worden nageleefd, kunnen huurders en woningzoekenden dit melden bij de gemeente. De gemeente kan dan ingrijpen.

Handhaving en controle
Een belangrijke vraag van het CDA is hoe de gemeente gaat controleren of verhuurders zich aan de wet houden. Het gemeentebestuur is nu bezig met het opzetten van een systeem voor toezicht en handhaving. Ook wordt gekeken hoeveel geld hiervoor nodig is.

Starters en jonge gezinnen
"Huurders hebben het nu al moeilijk en voor veel starters is het bijna onmogelijk om in Katwijk te blijven wonen. Maar juist deze groep moet de kans krijgen om hier hun talenten in te zetten en de volgende stap in hun levenswandel te zetten," aldus Tensen. Door betaalbare woningen beschikbaar te houden, kunnen jongeren en jonge gezinnen in Katwijk blijven of terugkeren. Dit is niet alleen goed voor de starters zelf, maar ook voor de gemeente. Het zorgt ervoor dat Katwijk dynamisch en levendig blijft. Het CDA blijft zich hiervoor inzetten en volgt de ontwikkelingen nauwlettend.