05 juni 2024

CDA: Behoud onze dorpen, stem 6 juni tégen hoogbouw

Op donderdag 6 juni valt er wat te kiezen! Het CDA roept op om ‘nee’ te stemmen bij het referendum over het invoeren van betaald parkeren.

Woningen spreiden
Het CDA staat pal voor meer betaalbare woningen, maar is er de afgelopen maanden niet van overtuigd geraakt dat dit alleen kan door betaald parkeren in te voeren. Binnen de dorpskernen van Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg kunnen ongeveer 2.500 nieuwe woningen gebouwd worden door een slimme combinatie van appartementencomplexen en eengezinswoningen.

“Wij roepen op om te doen wat nodig is, maar kritisch met onze beschikbare grond om te gaan en de woningen te spreiden.”

Verzet tegen extreme hoogbouw
Katwijk heeft een dorps en kleinschalig karakter, waardoor gebouwen hier sneller als hoog worden ervaren dan in bijvoorbeeld Leiden. Dit is een van de sterke punten van onze gemeente. De coalitiepartijen (Durf, ChristenUnie en SGP) willen echter heel hoog bouwen door parkeerregulering in te voeren. Zo zijn er concrete plannen voor een woontoren van 16 verdiepingen bij het ID-College in Katwijk en stelde een Durf-raadslid zelfs voor om nog veel hoger te bouwen. Onacceptabel, vindt het CDA. Ter vergelijking: de meeste gebouwen in Katwijk zijn 2 tot 4 lagen hoog, in nieuwe wijken zoals 't Duyfrak tot 8 lagen, en de torenflats in de Hoornes zijn 12 verdiepingen en 40 meter hoog.

Duurder
De bouwkosten per vierkante meter lopen bovendien flink op bij hoogbouw van de orde die het college voorstelt, waardoor de koop- en/of huurprijs omhooggaat. Uit onderzoek van het gemeentebestuur blijkt dat middelhoogbouw veel beter bijdraagt aan doelen zoals beter openbaar vervoer, mooiere buitenruimtes, lager energiegebruik en voldoende groen. Daarbij maken hoge woontorens de band met de straat zwakker.

Langetermijndenken
Het CDA wil de dorpen leefbaar houden en het dorpse karakter behouden. Wat nu wordt gebouwd, blijft heel lang staan. Woordvoerder Barend Tensen: “We moeten ons afvragen of we over tientallen jaren nog steeds tevreden zijn met de keuzes die we nu maken. Die visie voor de lange termijn ontbreekt tot nu toe en dat is ontzettend jammer."

Samen
Wat het CDA betreft leveren we daarom per bouwlocatie maatwerk en maken we samen met de buurt concrete, breed gedragen plannen over parkeerplekken, woningen, groen en speelplaatsen. Overleggen en samen plannen maken. Daar kom je veel verder mee. Stem op 6 juni voor het behoud van onze dorpen en tégen hoogbouw.