14 juli 2024

CDA: onderhoud groen moet beter!

Al langere tijd vraagt ons raadslid Adger van Helden aandacht voor de slechte kwaliteit van de bomen, struiken en planten in onze dorpen. Overwoekerde perken, metershoge brandnetels en ongezonde bomen, iedereen kan deze plekken in de buurt wel aanwijzen. Uit onderzoek is inmiddels ook feitelijk gebleken dat heel veel bomen en struiken in slechte staat verkeren. Terwijl goed groen voor het CDA een belangrijke voorwaarde is voor fijne wijken om in te wonen. Het CDA stemde daarom in met het voorstel om meer budget en menskracht uit te trekken voor beter onderhoud van het groen.

Laat bloemenborders weer bloeien
De vaste plantenborders in onze gemeente zijn voor ons als CDA en voor heel veel inwoners een lust voor het oog. Adger van Helden: “Ik denk dan aan de borders langs de Rijnstraat, langs de Hoofdstraat, op sommige rotondes. Prachtig en een inspiratiebron voor de tuinen van onze inwoners. Maar helaas zijn veel van deze borders verwaarloosd en hebben een impuls nodig.” De wethouder zegde toe dat deze zeker aangepakt gaan worden op korte termijn. Ook stemde de raad in met een voorstel van het CDA om het beheer van het groen op een nette maar ook ecologisch wijze uit te gaan voeren. Dan ziet het er netter en verzorgd uit en is het óók goed voor de biodiversiteit.

Grasaren bestrijden
Veel hondenbezitters vroegen bij de CDA-fractie aandacht voor de grasaren. In de slecht onderhouden borders vind je helaas ook veel grasaren. Adger van Helden: “Niet alleen tussen de struiken overigens maar ook op veel plekken tussen de bestrating. Een groot probleem, zeker voor honden die er hele nare verwoningen aan kunnen overhouden.” Op verzoek van meerdere raadsfracties heeft de wethouder toegezegd meer werk te maken van de bestrijding van grasaren.

De grasaren waar honden veel last van kunnen hebben.