22 juni 2021

CDA op werkbezoek bij Spoorwegmuseum voor 'Project Talent'

Op initiatief van het CDA is er sinds enkele maanden in Katwijk een maatschappelijke diensttijd voor jongeren. CDA-fractievoorzitter Barend Tensen en zorgwoordvoerder Jacco van Duijn gingen op werkbezoek bij het Spoorwegmuseum in Valkenburg, waar ze hier inmiddels goede ervaringen mee hebben!

Elkaar versterken
Jongeren tussen de 14 en 27 jaar zetten zich tijdens hun maatschappelijke diensttijd (MDT) vrijwillig in voor een ander bij een van de aangesloten organisaties. Het Spoorwegmuseum is zo’n organisatie. In samenwerking met Welzijnskwartier begeleiden zij Martien, 21 jaar en handig met zijn handen. In de enorme hal met tal van oude stoomtreinen en relikwieën helpt hij met technische klussen, zoals het polijsten en reinigen van onderdelen. Vol trots laat hij de raadsleden zien hoe dit werkt. Hij heeft er zichtbaar lol in! Martine van der Bent (Welzijnskwartier), Ap Hoogendoorn en René le Clercq (bestuursleden Stoomtrein) vertelden tijdens het werkbezoek honderduit over de ervaringen met de MDT, de samenwerking met de gemeente en welke ontwikkelingen ze iemand als Martien zien maken.

“Mooi om te zien hoe jongeren op deze manier kennismaken met ons rijke verenigingsleven én tegelijkertijd een hele hoop leren."

Project Talent
Ook voor jongeren die nog niet weten welke opleiding ze na de middelbare school willen doen is de maatschappelijke diensttijd, tegenwoordig ‘Project Talent’, een mooie kans. Eén van de belangrijkste pijlers van de Maatschappelijke Agenda die de gemeenteraad in Katwijk heeft vastgesteld is het geven van optimale ontwikkelingskansen voor jongeren. Jacco van Duijn: “Dit sluit daar natuurlijk mooi op aan. Het is sowieso goed om iets voor een ander te doen en het is voor jongeren nuttig om nieuwe ervaringen op te doen. De gemeente en Welzijnskwartier hebben dit goed opgepakt. Ik zou zeggen: meld je aan!” Dat kan via https://welzijnskwartier.nl/mdt/.