18 juni 2024

CDA pleit voor voldoende ruimte voor biljarters in cultuurbedrijf

Binnenkort stemt de gemeenteraad over het voorlopig ontwerp voor Planck, het Cultuurbedrijf waarin de bibliotheek, de muziekschool en K&O samenwerken. Dit gaat onder meer over locatie De Burgt in Rijnsburg. Biljartvereniging De Bogaert dreigt daar een deel van hun ruimte te verliezen. In het komende debat zal het CDA het college (Durf, ChristenUnie en SGP) oproepen om samen met de biljarters tot een oplossing te komen.

Belangrijke sociale functie
Tijdens een informatieve sessie op het gemeentehuis lieten vertegenwoordigers van De Bogaert weten dat de vereniging groeit in ledenaantal. Sinds corona is het ledental met 20% toegenomen. De vereniging speelt een belangrijke sociale rol: veel ouderen komen samen om te biljarten en sociale contacten te onderhouden.

Te weinig ruimte
Momenteel gebruikt De Bogaert 130m², maar volgens de nieuwe plannen voor De Burgt is er 88m² beschikbaar. Volgens eigen berekeningen zou dit slechts 84m² zijn. Dit zou betekenen dat belangrijke activiteiten, zoals het Oranjetoernooi, niet meer kunnen plaatsvinden. Ook is er dan onvoldoende ruimte voor toeschouwers, arbiters en een koffiehoek, wat de sociale functie van de vereniging zou beperken. De vereniging heeft minimaal 94m² nodig om hun activiteiten op een veilige en toegankelijke manier voort te zetten. Dit is inclusief voorzieningen zoals een garderobe en voldoende ruimte voor mensen met een rollator.

Oproep
Woordvoerder Barend Tensen: “Fijn dat het cultuurbedrijf vorderingen maakt, want dat is hard nodig, maar erg jammer dat De Bogaert zo laat betrokken is bij de plannen. Nu hebben ze het gevoel dat ze onvoldoende mogelijkheden hebben gehad om mee te denken over een passende oplossing.” Het CDA zal in de komende debatten een uiterste poging doen en het college oproepen om in overleg met de biljarters te komen tot een oplossing. Tensen: “Het gaat slechts om enkele vierkante meters, maar die zijn belangrijk voor het voortbestaan van de vereniging.”

Gemeenschapshuis voor iedereen
Rijnsburgs CDA-raadslid Dick Oudwater: “De Burgt moet een gemeenschapshuis worden voor iedereen. Als echte Rijnsburger weet ik hoe belangrijk het is dat De Bogaert haar sociale en recreatieve activiteiten kan voortzetten. Laten we snel een oplossing vinden!”

Op de foto CDA'ers Barend Tensen (links) en Dick Oudwater (midden) tijdens een werkbezoek aan biljartvereniging De Bogaert.