01 juni 2024

CDA tegen voorrang voor fietsers op rotondes

Deze weken debatteerde de gemeenteraad over een voorstel van het college om fietsers voorrang te geven op rotondes. In het CDA-verkiezingsprogramma is een duidelijke stelling ingenomen tegen voorrang voor fietsers op rotondes. Toch hebben we als CDA-fractie open willen staan voor alle argumenten in deze discussie. Uiteindelijk zijn wij er niet van overtuigd geraakt dat het voorrang geven van fietsers op rotondes het voor de fietsers veiliger maakt. Dat blijkt uit diverse onderzoeken en wordt door veel inwoners gedeeld.

Worden belangrijke rotondes stoplichten?
Wij denken daarnaast dat het onveiliger wordt op een aantal grote rotondes in de gemeente. De doorstroming op de rotondes Zeeweg en Oegstgeesterweg en Sandtlaan is nu meestal goed. Bij voorrang zal de tijdswinst voor de fietsers daar nihil zijn. Ook dat blijkt uit onderzoeken. Voor de auto en de bus zal echter relatief grote vertraging ontstaan in de spits. Dit is in het kader van het hoogwaardige openbaar vervoer voor de provincie niet acceptabel. Het is daarom te verwachten dat er op een aantal rotondes verkeerslichten zullen komen, in het bijzonder bij de rotonde op de Zeeweg. Met verkeerslichten kan de bus voorrang krijgen en zo snel doorrijden ten koste van fiets en auto. Wij willen het omvormen van rotondes naar verkeerslichten graag voorkomen. Voor de doorstroming van al het verkeer, maar ook omdat, zo blijkt uit onderzoek, er op rotondes veel minder ongelukken gebeuren dan bij verkeerslichten. Rotondes zijn dus voor fietsers veiliger.

Onduidelijkheid blijft
Een belangrijk ander argument voor voorrang van fietsers was dat er dan eenduidigheid is in de regio. Wij constateren echter dat bij het verlaten van de gemeente richting bijv. Noordwijk of Wassenaar de fietser provinciale rotondes passeert waar fietsers alsnog geen voorrang hebben. Maar weinig fietsers én automobilisten herkennen het verschil tussen een provinciale en gemeentelijke rotonde. Daarmee blijft van duidelijkheid en eenduidigheid op rotondes geen sprake.

Alles afwegende vonden wij dat er onvoldoende argumenten waren om ons standpunt te wijzigen. Wij zetten liever in op het versterken van het fietsen met maatregelen waar de fietser echt wat aan heeft, zoals het scheiden van de belangrijke routes voor het auto- en fietsverkeer.