12 augustus 2024

CDA vraagt aandacht voor gemeenschapsvorming in Valkenhorst

De ontwikkeling van Valkenhorst op het oude Vliegkamp biedt een unieke kans om vanaf het begin een hechte gemeenschap op te bouwen. Het CDA ondersteunt dit, maar stelt kritische vragen over de aanpak van het gemeentebestuur. Het CDA pleit voor een aanpak die de kennis en inbreng van de lokale inwoners optimaal benut, iets wat in de huidige plannen ontbreekt.

Kracht van inwoners
Het college (Durf, ChristenUnie en SGP) stelt voor om een visie en kaders op te stellen voor wat het ‘Community Building’ noemt (wat is er mis met het Nederlandse woord ‘gemeenschapsvorming’?), met behulp van een extern adviesbureau, wat een kostenpost van 30.000 euro met zich meebrengt. Woordvoerder en fractievoorzitter Barend Tensen vraagt zich af waarom het college hiervoor kiest, in plaats van gemeenschapsvorming meer spontaan vanuit de inwoners zelf te laten ontstaan. Tensen: “Waarom niet vertrouwen op de kracht van de gemeenschap?”

Bureaucratie
Het CDA maakt zich zorgen over de inzet van een extern adviesbureau zonder specifieke lokale kennis. Hoe kan zo'n bureau, zonder kennis van de lokale cultuur, bijdragen aan de gemeenschapsvorming in Valkenhorst? Bovendien vraagt het CDA zich af waarom er niet wordt uitgegaan van al beschikbare lokale kennis en documenten zoals een kwaliteitsboek Valkenhorst (met richtlijnen voor ontwikkelaars), de Maatschappelijke Agenda (voor de hele gemeente), het stedenbouwkundig plan en het bestemmingsplan. Is deze benadering niet een voorbeeld van onnodige bureaucratie?

Waarom niet vertrouwen op de kracht van de gemeenschap?

Kansen
Een andere zorg is hoe de inwoners van Katwijk en Valkenburg betrokken worden bij het opstellen van de visie en kaders voor ‘Community Building’. Hoe kan deze visie de nieuwe bewoners in de praktijk helpen om met elkaar in contact te komen? Waarom wordt er niet meer gebruikgemaakt van de expertise en denkkracht van de eigen inwoners? Het CDA ziet hier prachtige kansen voor bijvoorbeeld een nieuwe Oranjevereniging of bestaande verenigingen om activiteiten te organiseren.

Taken en evaluatie
Ten slotte wil de fractie duidelijkheid over de specifieke taken en verantwoordelijkheden van de voorgestelde Community Builder of omgevingsregisseur. Hoe wordt de effectiviteit van deze rol geëvalueerd en welke criteria worden hiervoor gehanteerd? Tensen: “Het is voor het CDA van groot belang om een sterke gemeenschap in Valkenhorst te creëren, waarbij de stem van de inwoners centraal staat.”