12 juli 2024

Exportstraat wordt met steun van omwonenden doorgetrokken!

Het twaalf jaar oude plan van de gemeente Katwijk om de Exportstraat door te trekken naar de Oranjelaan wordt doorgezet, nu met de onmisbare steun van de omwonenden. D66 Katwijk en CDA Katwijk hebben zich de afgelopen twee jaar intensief ingezet om de omwonenden volwaardig te betrekken bij de besluitvorming. Na veel weerstand van het college van B&W is dit uiteindelijk gelukt. De gemeenteraad heeft donderdagavond ingestemd met een stevig en breed gedragen pakket aan maatregelen om de verkeersveiligheid bij dit plan te waarborgen.

Meer dan de juridische wereld
D66 Katwijk en CDA Katwijk hebben de afgelopen tijd intensief gesproken met vertegenwoordigers van de bewoners over het voornemen van het college om de Exportstraat door te trekken naar de Oranjelaan. Deze gesprekken hebben geleid tot mogelijke oplossingen die de fracties aan het college hebben aangeboden. Hoewel het college zich lange tijd beriep op de uitspraak van de Raad van State van twaalf jaar geleden, benadrukken D66 Katwijk en CDA Katwijk dat er meer is dan de juridische wereld. Projecten zoals deze hebben een directe impact op de leefomgeving van de omwonenden. Daarom achtten de fracties het van cruciaal belang dat hun stem volwaardig vertegenwoordigd wordt aan de tekentafel.

Door middel van twee actieve informatiebijeenkomsten, waarin bewoners konden kiezen tussen verschillende mogelijke wegindelingen, en verdere ambtelijke gesprekken, hebben we aangetoond dat juridische vereisten en menselijke belangen hand in hand kunnen gaan voor een betere en veiligere gemeenschap.

"Wij zijn trots op dit resultaat. De betrokkenheid van de omwonenden was voor ons een cruciale voorwaarde en we zijn blij dat hun zorgen en suggesties serieus zijn genomen. Wij hopen dat het college lering trekt uit dit soort participatietrajecten en zich creatiever opstelt, waardoor niet alleen de juridische wereld overheerst," aldus fractievoorzitter Carin Tawfik (D66 Katwijk).

Verkeersveiligheid als belangrijk speerpunt
Omwonenden konden instemmen met het doortrekken van de Exportstraat, zolang de verkeersveiligheid gegarandeerd kon worden. Door de diverse gesprekken zijn er belangrijke maatregelen genomen. De Exportstraat krijgt verbeterde en hogere drempels, omdat de huidige drempels niet voldoende remmend werken. Met het toepassen van ingestraatte 30 km/uur drempels zal de snelheid op de Exportstraat beter beheerst worden. Daarnaast wordt de doorgang tussen het Remiseplein en de Exportstraat alleen toegankelijk gemaakt voor voetgangers.

"Voor het CDA Katwijk is verkeersveiligheid in onze dorpen een topprioriteit," zegt CDA-raadslid Dick Oudwater. "De nieuwe verkeersmaatregelen bij de Exportstraat dragen bij aan de leefbaarheid en veiligheidsbeleving van omwonenden. Daarom zijn wij tevreden met dit eindresultaat en kijken wij uit naar de uitvoering."