28 juni 2024

Nieuw Cultuurhuis Planck in Katwijk en Rijnsburg grote stap dichterbij

De nieuwe locaties in Rijnsburg en Katwijk voor bibliotheek, muziekschool en K&O zijn weer een stap dichterbij. Donderdagavond stemde het CDA vóór het budget en het voorlopig ontwerp voor de verbouwing van De Burgt (Rijnsburg) en de panden aan het Emmaplein (Katwijk aan Zee). “Dit is een belangrijke stap in een al heel lang lopend dossier,” stelde CDA-raadslid Adger van Helden in het debat. “Na allerlei gesneuvelde plannen krijgen de cultuurpartners eindelijk een nieuwe huisvesting!”

Werken aan naamsbekendheid
Nieuwe huisvesting is nodig omdat bijvoorbeeld de bibliotheek aan de Schelpendam sterk verouderd is en te klein. De zoektocht naar een nieuwe locatie leidde in 2021 tot het besluit voor een hoofdvestiging in De Burgt en een locatie op het Emmaplein. Daarnaast blijft de vestiging in het Dorpshuis in Valkenburg en komen er nieuwe locaties in de Molenwijk en de Hoornes. CDA-fractievoorzitter Barend Tensen was eerder al positief over de plannen: “Zo is er altijd in de buurt een plek om te lezen, te leren of muziek te maken en volop ruimte voor ontmoeting en kunst. Want dat kan wel een oppepper gebruiken in onze gemeente!” Door de fusie van bibliotheek, muziekschool en K&O ontstaat in de nieuwe locaties een sterkte culturele organisatie Planck. Het CDA gaf de nieuwe organisatie nog wel mee dat er aan de naamsbekendheid nog hard gewerkt moet worden. “Zeker in Rijnsburg zien wij nog maar matig enthousiasme voor alle plannen. Uiteindelijk worden het mooie plekken maar daarvoor is nog wel veel werk te verzetten,” moedigde raadslid Adger van Helden de organisaties en het college aan.

Geen oplossing voor biljart is grote teleurstelling
Dat er nog geen goede plek is voor biljartvereniging De Bogaert draagt niet bij aan het draagvlak voor de verbouwing van De Burgt. Barend Tensen heeft daar hard voor gestreden, alleen al omdat het een bloeiende vereniging is met een duidelijke sociale functie. De biljarters moeten in het plan voor de nieuwe Burgt flink ruimte inleveren. Daardoor blijft er te weinig plaats over voor de sport én ontmoeting.  Omdat de biljartvereniging en de wethouder het niet eens zijn geworden over een nieuwe ruimte diende het CDA in de raadsvergadering daar een voorstel voor in. Met dit voorstel zou er voldoende ruimte zijn voor de biljart en een multifunctionele ruimte overblijven voor Planck. Helaas wilde een meerderheid van de gemeenteraad dit voorstel niet steunen.

Voor het Rijnsburgse CDA-raadslid Dick Oudwater was dit reden om helemaal tegen het voorstel te stemmen, zolang er geen goede oplossing is: “Ik vind dat hier een mooie vereniging uit Rijnsburg tekort wordt gedaan en misschien wel om zeep wordt geholpen. Dat raakt mij zeer.” Het CDA blijft hoop houden dat er toch nog een oplossing gevonden kan worden en roept de partijen op daarover in gesprek te blijven.

De panden aan het Emmaplein in Katwijk aan Zee waar de nieuwe vestiging van Planck moet komen.