29 mei 2024

Barend Tensen: Stem tégen hoogbouw en betaald parkeren

Voorkom betaald parkeren rond in De Hoftuin in Rijnsburg.

Op 6 juni is er in Katwijk, Rijnsburg en Valkenburg een referendum onder de titel ‘Meer betaalbare woningen door uitbreiding parkeerregulering’. CDA Katwijk zegt: stem TEGEN. Het betekent namelijk extra kosten voor onze inwoners, maar vooral aantasting van het karakter van onze dorpen door hoogbouw.

Extreme hoogbouw
Het college van Durf, ChristenUnie en SGP wil door het invoeren van betaald parkeren extreme hoogbouw in onze dorpen mogelijk maken. Voorbeelden hiervan zijn al zichtbaar, zoals de geplande torenflat van 16 verdiepingen op de plek van het ID-College in Katwijk. Ook het CDA wil woningen bouwen voor jongeren, gezinnen en ouderen, maar zonder daarbij het karakter van onze dorpen aan te tasten. Het CDA kiest voor slimme oplossingen om dat mogelijk te maken.

Slim bouwen zonder hoogbouw
Woordvoerder Barend Tensen: “Wij willen slimme, duurzame bouwoplossingen zonder hoogbouw. Er is ruimte voor 2.500 woningen binnen onze dorpen, zonder dat hiervoor torenhoge flats nodig zijn.” Voorbeelden van bouwlocaties zijn de braakliggende percelen aan de Boerslaan, de kop van de Dubbelebuurt en het Uxem-terrein in Valkenburg. Daarnaast zijn er voor Valkenhorst meer dan 5.000 woningen gepland.

Stem TEGEN. Het betekent namelijk extra kosten voor onze inwoners, maar vooral aantasting van het karakter van onze dorpen door hoogbouw.

Betaald parkeren: een dure grap
Parkeerregulering betekent simpelweg dat bewoners en bezoekers moeten betalen om hun auto te parkeren. Durf, ChristenUnie en SGP willen betaald parkeren invoeren in het centrum van Rijnsburg, rond het Hoornesplein en in het Witte Hek in Katwijk aan Zee. Maar ook andere delen van onze dorpen zullen door het zogenaamde waterbedeffect de gevolgen ervan merken: als je niet wilt betalen, dan parkeer je je auto een paar straten verderop. Dat verplaatst de verkeersproblemen. Ondoordacht en onverstandig!

Solidariteit en leefbaarheid
Betaald parkeren raakt verder vooral inwoners met een laag inkomen. Met een laag inkomen heb je geen ruimte om te betalen voor je parkeerplek. En sociale huurwoningen bouwen zónder recht op een  parkeerplek vinden wij ook geen goed idee. Dat is niet solidair. Ook zijn de plannen slecht voor de lokale economie, zoals de winkeliers in de Hoftuin en op het Hoornesplein. Klanten worden weggejaagd met betaald parkeren, leert ervaring in andere gemeenten.

Stem op 6 juni tégen
CDA Katwijk roept alle inwoners op om bij het referendum TEGEN te stemmen. Tegen de plannen voor hoogbouw en tegen de plannen voor betaald parkeren. Kies voor een toekomst waarin we bouwen aan betaalbare woningen zonder ons dorpse karakter op te geven en zonder onze inwoners op kosten te jagen!

Lees hier alles wat je moet weten ovet het referendum: Hoogbouw & Betaald parkeren? Daar stemmen wij tégen! (cda.nl)