28 augustus 2024

Stimuleer 3x3 basketbal en buitensport

Na het indrukwekkende succes van het Nederlandse 3x3 basketbalteam op de Olympische Spelen in Parijs, is de populariteit van deze sport flink gestegen. Het CDA vraagt opnieuw aandacht voor het verbeteren van sportfaciliteiten, met name de sport- en basketbalveldjes in de gemeente.

Betere faciliteiten
Al sinds 2021 zet CDA-raadslid Irene van der Plas zich in voor de promotie van 3x3 basketbal in Katwijk. "We zagen toen al dat het initiatief van Welzijnskwartier en basketbalvereniging Grasshoppers aansloeg bij de jeugd," aldus Van der Plas. Het CDA heeft sindsdien gepleit voor betere faciliteiten. Hoewel er begin 2022 plannen zijn gemaakt om de sportpleintjes veiliger en aantrekkelijker te maken, is dit nog niet overal gerealiseerd.

Veldje Cleijn Duin
Tijdens een rondje afvalprikken en een praatje in de buurt (de fractie doet dit regelmatig) in Cleijn Duin zag het CDA dat een lokaal basketbalveldje er slecht aan toe was. "Er lag glas, de lijnen waren vervaagd en onkruid groeide tussen de stenen door. Dit zijn precies de plekken waar kinderen en jongeren nu niet willen sporten," aldus burgerraadslid Remco Van Zuijlen. De fractie wil nu van het gemeentebestuur weten of er overleg is met basketbalvereniging Grasshoppers om het veld in Cleijn Duijn op te knappen in 'urban style', zoals in andere gemeenten succesvol is gedaan.

Belang buitensport
Van Zuijlen benadrukt het belang van buitensporten. "Als kind bracht ik uren door op sportveldjes, maar de staat van die plekken liet soms te wensen over. Dat is vandaag de dag helaas niet anders," zegt Van Zuijlen. Dat moet beter, te beginnen met het veldje bij Cleijn Duin. De fractie ziet uit naar de beantwoording op de raadsvragen.