31 oktober 2015

Begroting 2016 en financiële stand van zaken 2015

Op 27 oktober is een commissievergadering gehouden ter voorbereiding op de zogenaamde begrotingsraad, die op 10 november zal plaatsvinden. Het ging hierbij vooral om financieel technische zaken waarbij onder meer de tussenrapportage 2015 en de begroting 2016 aan de orde kwamen. Het CDA constateerde dat de gemeente er financieel veel beter voorstaat dan door het College in de begroting voor 2015 en ook voor 2016 wordt gesuggereerd. Van afbraak van de Algemene reserve zal vooralsnog geen sprake zijn. Wij zullen dan ook kritisch zijn op bezuinigingsvoorstellen die het voorzieningenniveau binnen de gemeente aantasten, of naar onze mening te hard ingrijpen op het gebied van de zorg. Een voorstel om alleen voor Schoonhoven de precariobelasting te handhaven hebben wij ten stelligste ontraden.

Financieel staat de gemeente er goed voor!

Zoals door het CDA reeds zowel in januari al in juni werd aangegeven bij de bespreking van de oorspronkelijke en de bijgestelde begroting, blijken de tot nu toe verstrekte cijfers een veel te somber beeld te hebben gegeven van onze financiële positie.

Uit de tussenrapportage komt over de jaren 2015 t/m 2018 een verbetering van meer dan € 7 miljoen naar voren. Hiervan wil het College € 1,7 miljoen gebruiken om minder te bezuinigen op het sociaal domein en ruim een half miljoen extra reserve aanhouden voor eventuele tegenvallers op dit terrein. Het CDA is blij met het aldus verruimen van de voor het sociaal domein beschikbare middelen.  Als kritische noot op dit punt moet wel worden gezegd dat het College nog steeds geen volledig beeld heeft van de uitgaven in de zorg en er ook nog geen beleid is, op welke wijze de resterende bezuinigingen worden gerealiseerd, zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen.

Uit het meevallende resultaat wil het College ook dekking geven aan de kosten van het College Werkprogramma voor de jaren 2015 t/m 2018. terwijl eerder werd aangegeven dat dit programma financieel neutraal zou worden uitgevoerd.

De resterende € 4,2 miljoen wil het College gebruiken om minder geld te onttrekken aan de Algemene Reserve in de komende periode. Het is niet moeilijk om nu reeds te voorspellen dat ook de uiteindelijke jaarrekening over 2015 verdere meevallers zal vertonen, zodat de nog in juni geraamde onttrekking aan de Algemene Reserve in 2015 van meer dan  € 4 miljoen uiteindelijk in het geheel niet nodig zal zijn.

Begroting 2016 t/m 2019 opnieuw te somber

Ondanks de meevallende cijfers in de tussenrapportage is, zoals wij inmiddels van het College gewend zijn, de begroting 2016 nogal behoudend, waar het gaat om de cijfers. De noodzaak tot bezuinigen en het interen op de Algemene reserve geven opnieuw een naar onze mening te somber beeld van de werkelijkheid. Het is jammer dat de meevallende cijfers uit de tussenrapportage nog niet volledig verwerkt konden worden in de begroting en een terughoudende opstelling is gekozen ten aanzien van de doorwerking van de meevallers, anders zou een veel positiever beeld gegeven kunnen worden.

Het CDA heeft in grote lijnen ingestemd met de bezuinigingsvoorstellen van het College die in hoge mate gericht zijn op het verhogen van de efficiency van het apparaat.

Handhaving precariobelasting alleen voor Schoonhoven?

Het CDA is blij met de voortgang van de belastingharmonisatie in onze gemeente. Het College is daarmee tegemoet gekomen aan de door ons in januari uitgesproken nadrukkelijke wens, zo snel mogelijk te komen tot een eerlijke verdeling van de lastendruk.

Op één punt zijn wij het niet eens met de voorstellen van het College, te weten het onderdeel precariobelasting, die alleen in Schoonhoven wordt geheven.

Het College wil de verordening in 2016 alleen voor Schoonhoven handhaven. De overweging om gemeentebreed precariobelasting in te voeren lijkt zich met name te richten op het belasten van de ondergrondse infrastructuur (kabels, leidingen etc), een belasting die veel andere gemeenten ook kennen. Een dergelijke belasting kan substantiële opbrengsten genereren en wordt landelijk vrij breed geheven. De partijen waarop deze belasting op ondergrondse infrastructuur zich richt worden echter thans in Schoonhoven niet belast en eventuele invoering van een belasting op genoemde infrastructuur in 2017 zal dan ook sowieso nieuw zijn voor de belastingplichtige partijen. De overweging om op termijn precariorechten te gaan heffen op de ondergrondse infrastructuur kan dan ook geen reden zijn de huidige verordening alleen voor Schoonhoven te handhaven. Dit zal als onrechtvaardig in dit deel van onze gemeente worden ervaren. 

Het CDA heeft aangegeven dat het belasten van luifels, vlaggen, reclameborden etc. weinig oplevert, veel ergernis wekt en moeilijk te innen is. Het enige onderdeel uit de huidige verordening, dat wellicht voor continuering  in aanmerking komt, richt zich op terrassen op openbaar gebied. Mocht het College van mening zijn dat dit onderdeel van de huidige verordening voor Schoonhoven ook op termijn gemeentebreed moet worden gehandhaafd, dan dient de verordening te worden aangepast en voor de gehele gemeente van toepassing te worden verklaard. Het CDA kreeg van diverse partijen bijval op dit punt en wethouder Boere zegde toe nog voor de Raadsvergadering te bezien of een aanpassing van de huidige verordening op korte termijn mogelijk is. Zonodig zullen wij bij de raadsvergadering een amendement indienen.

Frank Moné

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.