20 januari 2016

CDA wil duidelijkheid rondom sluitingstijden evenementen

In het Algemeen Dagblad van 10 januari werd onder de titel ‘Groene Hart Culinair op de tocht’ melding gemaakt van het mogelijk verdwijnen van dit evenement, als gevolg van toepassing van het beleid van het College inzake de sluitingstijden van evenementen.

Aangezien er grote onduidelijkheid bestaat over genoemd beleid is het gewenst dat het voor de burgers duidelijk wordt hoe dit beleid in de praktijk wordt toegepast. Vanuit politiek oogpunt is, zoals bekend, het CDA van mening dat initiatieven in de verschillende kernen zoveel mogelijk door het gemeente bestuur ondersteund moeten worden. Hierbij is het gewenst, wat het CDA betreft, dat hierbij ook rekening gehouden wordt met de identiteit van een kern. Het kan niet zo zijn dat vanuit het denken van het relatieve orthodoxe deel van de Krimpenerwaard er in Schoonhoven opvallende beperkingen gaan ontstaan. Dat is nu wel het geval. Om een goede democratische gang van zaken over dit onderwerp te ondersteunen heeft het CDA de onderstaande vragen aan het college voorgelegd en verzoeken wij om beantwoording in de rondvraag van de raad van 2 februari.

Vragen:

1. Klopt het dat het college bestaande evenementen, bij verplaatsing binnen onze gemeente, beschouwt als nieuw evenement en daarmee een sluitingstijd wil opleggen van 23.00 uur?

2. Is het college van plan een eventueel verzoek van de organisator van Groene Hart Culinair, om voor dit evenement de sluitingstijd te verruimen naar 1.30 uur zoals in het verleden was toegestaan, af te wijzen en daarmee dit evenement onmogelijk te maken?

3. Kan het college, gegeven het feit dat nog onlangs bijvoorbeeld in Stolwijk voor meerdere evenementen toestemming werd gegeven op zaterdag door te gaan tot ver na 24.00 uur, een heldere uitleg geven over het gevoerde beleid?