11 juli 2016

Jaarrekening 2015: miljoenenoverschot!

Op 5 en 6 juli vergaderde de Gemeenteraad over onder meer de jaarrekening 2015, de kaders voor het opstellen van de begroting 2017 en een groot aantal andere onderwerpen. In het onderstaande wil ik op een aantal zaken terugkijken.

Jaarrekening 2015 geeft een miljoenenoverschot
De jaarrekening over 2015 gaf een positief resultaat van ruim € 4 miljoen, terwijl het College nog in november vorig jaar, bij de behandeling van de tussenrapportage, een tekort van meer dan € 4 miljoen raamde.

Dit resultaat heeft het CDA echter niet verrast. Al in november 2015 voorspelden wij, zowel in de raadszaal al op onze website dat er geen tekort zou zijn, maar een overschot.

Bij de presentatie van de jaarrekening en ook bij de behandeling in de commissie bleek dat het College er geen flauw idee van heeft hoe het overschot tot stand is gekomen. Toch moesten wij zowel in de stukken als in de krant lezen dat het College op voorhand stelt dat "het overgrote deel van de overschotten incidenteel zijn". Met andere woorden, we kunnen hier niets mee!

Het CDA is een andere mening toegedaan. Wij zijn er van overtuigd dat, bij gelijkblijvend beleid, het grootste deel van de overschotten zal doorwerken naar 2016. Het is wel betreurenswaardig dat ook dit te verwachten miljoenenoverschot verloren gaat voor nieuw beleid en / of lastenverlaging voor de burgers, omdat het College er waarschijnlijk pas in de zomer 2017 achter komt dat er ook in 2016 weer veel geld overgebleven is.

Reeds sinds het aantreden van dit College en de presentatie van de eerste begroting, begin 2015, heeft het CDA er een en andermaal op gewezen dat de ramingen te somber waren. Het feit dat het College zelfs in november 2015 nog ruim € 8 miljoen negatiever raamde dan de werkelijke uitkomsten, moet ons wel aan het denken zetten voor de ramingen in de komende jaren. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat het College op deze wijze doorgaat en jaar in jaar uit de burgers tekort doet. Structurele overschotten betekenen namelijk dat het College meer had kunnen doen voor de burgers en/of had kunnen kiezen voor lagere lasten. Dat is het effect van te somber ramen!

Kadernota 2017 (geen echte kaders beschikbaar)
Omdat het College aangaf dat het geen inzicht heeft in de doorwerking van de overschotten op de jaarrekening van 2015, kon de Raad niet beschikken over bruikbare financiële begrotingskaders voor de komende jaren. We konden dan ook niet meer doen dan onze wensen ten aanzien van nieuw beleid, kwaliteitsverbeteringen en de ontwikkeling van de lastendruk op tafel leggen.

De wethouder van Financiën heeft toegezegd dat voor de behandeling van de begroting 2017 inzicht kan worden gegeven in de financiële ruimte voor de komende jaren. Eerst dan kan een zinvolle discussie plaatsvinden over de besteding van de ruimte, die er naar onze mening zeker is.

Al meer dan 10 jaar worden in onze gemeente en in de samenstellende delen van deze gemeente veel te sombere begrotingen opgesteld. Telkens weer worden tekorten voorspeld die in de afrekening veranderen in overschotten. Tegelijk ervaren wij dat, als er lopende het jaar door de Raad wensen naar voren worden gebracht, het College direct reageert met de opmerking dat daar geen geld voor is omdat het niet begroot is. Zoals reeds eerder opgemerkt, doet het College onze burgers daarmee tekort.

Het CDA heeft de wethouder gevraagd voor 2017 onnodige somberheid te laten varen en een meer reële begroting op te stellen zodat er tenminste enige ruimte komt voor nieuw beleid en beperking van de lasten voor de burgers.

Ook financiële ruimte in 2016
Hoewel het College zegt het niet te weten, zal ook de jaarrekening 2016 een overschot van miljoenen euro's vertonen. Bij een discussie enkele maanden geleden over het sluiten van de loketten in vier van de vijf voormalige gemeentehuizen, werd een voorstel van bijna de hele oppositie om ze in ieder geval tot het eind van het jaar open te houden, afgewezen omdat daar geen geld voor was. Het ging daarbij om een bedrag van enkele tienduizenden euro's. Ook eerder dit jaar stuitte voorstellen vanuit de Raad op weerstand omdat er geen geld zou zijn. Kennelijk denkt het College nog steeds dat ze echt tekort komen dit jaar.

Wij hopen dat op dit punt het College spoedig het licht ziet.

Positief was in ieder geval dat een motie van het CDA, om het groenonderhoud binnen onze gemeente, dat al geruime tijd ver beneden de maat is, snel te verbeteren, door de gehele Raad werd gesteund en ook door de wethouder werd toegezegd hier werk van te maken.

Een andere motie van het CDA, om nog dit jaar een zogenaamde blijverslening mogelijk te maken, voor ouderen die zo lang mogelijk in hun huis willen blijven wonen, haalde het (nog) niet, omdat de stemmen staakten.

Aangezien drie raadsleden ontbraken, met name van de partijen die voorstemden, mogen wij hopen dat deze motie de volgende vergadering alsnog wordt aangenomen. Jammer was dat een aantal partijen die tegen stemden, aangaven dat ze te weinig wisten van het fenomeen 'blijverslening', terwijl even zoeken via internet hierover binnen vijf minuten duidelijkheid kan geven.

Frank Moné