25 november 2016

R-net 197: 'busje komt zo' - of toch niet?

Deze week is het plan van de R-net busverbinding (vervanging buslijn 197: Gouda-Schoonhoven) gepresenteerd aan de inwoners van de Krimpenerwaard, tijdens een avond in HOF21 in Bergambacht. Het plan is gepresenteerd als een belangrijke oplossing voor een snelle en hoogwaardige busverbinding tussen Schoonhoven en Gouda.

'Serious game'
Als raad mochten we op 18 februari 2016 tijdens een thema-avond meedoen aan een 'serious game', georganiseerd door het Bureau Openbaar Vervoer van de provincie Zuid-Holland. Tijdens deze avond kregen alle aanwezige raads- en commissieleden verschillende kaartjes met mogelijke opties voor de nieuwe R-net verbinding, die de huidige buslijn 197 zou gaan vervangen. Kaartjes met mogelijke opties inclusief geldbedragen - denk aan extra bushaltes, usb-aansluiting, nachtbussen, bushaltes met elektrische oplaadpalen, etc. - waarmee we combinaties moesten maken en daarmee onder het budget moesten blijven. Tijdens deze avond heeft het CDA Krimpenerwaard zich met name uitgesproken over het verdwijnen van het aantal haltes. Met name de haltes in de buitengebieden, zoals Koolwijk, Beijersche en Hemstoep dreigden te verdwijnen, omdat er gemiddeld per dag te weinig mensen in- en uitstappen. Het mag niet zo zijn dat door de nieuwe dienstregeling de bereikbaarheid van deze gebieden fors afneemt. Het definitieve plan zou in de daaropvolgende maanden worden gemaakt en is dus afgelopen donderdagavond 23 november gepresenteerd.

Louter alleen maar plussen?
Indien je van het hele traject gebruik zou maken verdien je per enkele reis tien minuten reistijd. De tweede verdienste is, zo stelt men, dat er veel meer mensen (ca. 10%) gebruik zullen maken van de verbinding. Goed voor het milieu en goed voor de bereikbaarheid van de Krimpenerwaard. Louter en alleen maar plussen in de presentatie. Echter de in de presentatie niet belichte nadelen zijn pittig te noemen. De genoemde voordelen hebben een forse prijs:

- 9 van de 19 haltes verdwijnen;
- Tenminste 2 haltes worden verplaatst vanuit het dorp naar de provincialeweg.

Kortom: we zullen het straks met veel minder haltes moeten doen en de bereikbaarheid van de haltes wordt een stuk minder als het aan R-net ligt. De reis in de bus wordt korter, maar de reistijd naar de bushalte wordt aanzienlijk langer en een stuk lastiger of zelfs onveiliger. Zeker onze minder mobiele inwoners zullen dit als lastig ervaren het wordt in sommige gevallen ook een niet meer te nemen drempel.

Met de conclusie dat de marketing van R-net loopt als een geoliede machine, maar niet eerlijk is in het belichten van de nadelen ben ik naar huis gegaan. Klein beetje jammer zo'n eenzijdige informatie avond van en namens de overheid!

Over dit plan moet nog stevig gesproken worden en het CDA Krimpenerwaard zal dit ook met de CDA Statenfractie Zuid-Holland bespreken die vrijdagmiddag 25 november de Krimpenerwaard bezoekt.

Jan Dekker
fractievoorzitter CDA Krimpenerwaard

Meer informatie over het nieuwe R-net: http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/openbaar-vervoer/r-net/r-net-spoor/@14916/info-avond-bus-97/