20 december 2016

Stemverklaring!

In onze rubriek 'Stemverklaring!' leest u hoe onze fractie heeft gestemd tijdens de laatste raadsvergadering en wat onze inbreng was.

Raadsvergadering 13/14 december 2016

- Vragenhalfuurtje
Het CDA heeft tijdens het vragenhalfuurtje vragen gesteld over de nieuwe plannen rondom het R-net (vervanging buslijn 197). Wij vroegen het college in welke mate onze raad nog invloed kan hebben op de besluitvorming en in hoeverre de huidige buslijn 197 gehandhaafd kan worden. De wethouder antwoordde dat de beslissing in januari al door de gedeputeerde (provincie) wordt genomen, maar dat er door de provincie nog een presentatie zal worden gegeven voor onze raad waar we onze vragen kunnen stellen.

- Ontwikkelingsscenario brandweergarage Stolwijk
Na een intensief debat werd besloten om de brandweerkazerne in Stolwijk op de huidige locatie aan de Bovenkerkseweg te handhaven. Het CDA steunde het voorstel van het College om niet over te gaan tot nieuwbouw op de locatie 'Poort van Stolwijk'. Lees hier wat de redenen van het CDA hierbij waren.

- Toekomst TBK
Ingestemd. Het college stelt voor om vanaf 1-1-2018 geen gebruik meer te maken van de diensten van het Technisch Bureau Krimpenerwaard op het gebied van Bouw- en woningtoezicht. Door toekomstige grootschalige wetswijzigingen in het ruimtelijk domein zullen naar verwachting de werkzaamheden op het gebied van bouw- en woningtoezicht sterk afnemen. Op het onderdeel Weg- en waterbouw blijft het toezicht wel via het TBK lopen.

- Raadsvoorstel 'Quickscan Wmo' door de rekenkamercommissie
Bespreekstuk op verzoek van onze fractie. Het onderzoek naar de Wmo door de rekenkamercommissie laat enkele niet mis te verstane conclusies zien. Er zal in de Krimpenerwaard nog veel verbeterd moeten worden. Het CDA heeft het college opgeroepen echt keuzes te gaan maken, de raad elk kwartaal te informeren en de raad in een veel eerder stadium te betrekken bij de beleidsvorming rondom de Wmo.

- Bestemmingsplan IJsseldijk-Noord 252a, Ouderkerk aan den IJssel
Ingestemd.

- Verordening rioolaansluiting gemeente Krimpenerwaard
Het CDA heeft een amendement ingediend om de verordening rioolaansluiting te wijzigen. Het CDA heeft grote moeite met een door het college aangekondigde trapsgewijze verhoging van de rioolheffing met in het totaal circa €200 per jaar. Bij het zoeken naar mogelijkheden om een sterke stijging van de rioolheffing te voorkomen, past het niet dat het college de kosten extra verhoogt door het aanleggen van de terreinleidingen bij het vervangen van de riolering, voor rekening van het college te nemen. Het amendement roept op om de kosten van deze vervanging voor rekening van de rechthebbende te laten zijn. Het amendement werd alleen gesteund door de CDA en PvdA en is daardoor verworpen.

- Harmonisatie verordening Jeugdhulp Krimpenerwaard
Ingestemd.

- Verordening Maatschappelijke Participatie 2017
Ingestemd. Het CDA steunde het amendement van de PvdA over het verstrekken van een voorziening gericht op maatschappelijke deelname van werkzoekenden aan sportieve, sociaal-culturele of educatieve activiteiten. Helaas werd dit amendement verworpen (11 voor, 15 tegen).

- Harmonisatie verordening Individuele Inkomenstoeslag
Ingestemd. Het CDA stemde tegen een amendement van de PvdA over het wijzigen van de individuele inkomenstoeslag. Het amendement werd verworpen (7 voor, 19 tegen)

- Verordening bedrijfsinvesteringszone (BIZ) Lekkerkerk 2017-2021
Ingestemd. Bevatte een voorstel voor het oprichten van een bedrijfsinvesteringszone (BIZ) in Lekkerkerk.

- Compensatie Precario 2016 aan de huishoudens
Ingestemd. De raad werd voorgesteld om de lastenverzwaring als gevolg van het doorbelasten van de precariobelasting door Oasen en Stedin te compenseren. Het College heeft toegezegd dat naast de inwoners ook de bedrijven worden gecompenseerd.

Verder ingestemd met:
- Archeologienota Krimpenerwaard
- Bestemmingsplan Middelblok 2, Gouderak
- Harmonisatie afstemmingsverordening Participatiewet, IOAW en IOAZ
- Harmonisatie verordening Ruimte- en Inrichtingseisen peuterspeelzalen
- Harmonisatie Wegsleepverordening
- Havenverordeningen en verordening Havengelden
- Najaarsrapportage en derde begrotingswijziging 2016 Groenalliantie
- Nota Ruimtelijke Kwaliteit
- Overheveling budgetten van 2016 naar 2017
- Startersregeling
- Herbenoeming lid RvT Stichting Onderwijs Primair
- Verordening kwaliteit en vergunningverlening, toezicht en handhaving omgevingsrecht
- Verordening naamgeving en nummering (adressen)
- Verordening regelende de toekenning van het ereburgerschap en de ereburgerspeld
- Vangnetuitkering als tegemoetkoming op het tekort uitkeringsbudget Sociale Zaken
- Zienswijze Ondernemingsplan Promen 2017

Alle raadsvergaderingen zijn live te volgen via de publieke tribune in de raadszaal én via de website van de gemeente (www.krimpenerwaard.nl). Daar kunt u ook alle vergaderstukken vinden.