28 september 2017

Terugblik raadsvergadering 26 september

De Raad van 26 september liep uit tot half een. Er waren dan ook veel dingen te bespreken. Zo stond het "Kernenbeleid" op de agenda waarvoor het CDA een amendement had opgesteld. Het is een document dat geen uitgewerkt beleid bevat en niet in beton is gegoten. Dit wilden we ook in het te nemen besluit laten terugkeren. Dit amendement is met flinke meerderheid aangenomen. CDA onderstreepte nog eens de noodzaak voor erkenning diversiteit, het belang van passende woningbouwmogelijkheden voor elke kern en het implementeren van snel internet.

Bereikbaarheid Westkant Krimpenerwaard
Besproken is het voorstel om op een tiental aspecten te onderzoeken of verbetering van de bereikbaarheid van het westen van de Krimpenerwaard mogelijk is. De verkenning van deze tien punten kon het CDA steunen. Als aandachtspunt gaf het CDA mee vooral te letten op het risico op stagnatie van het verkeer op de interne provinciale wegen en met name de rotondes.

Verkoop aandelen Eneco
Over het voorstel om de aandelen Eneco te verkopen voor een bedrag van €15 miljoen of meer, is binnen het CDA breed gesproken. "Nee, tenzij" of "ja, mits" waren de opties. Het raadsvoorstel vroeg om een principebesluit vóór verkoop, maar het CDA kon er niet uit opmaken of en hoe de Raad bij de verdere besluitvorming zou worden betrokken; of er dus nog een raadsbesluit zou volgen over de definitieve beslissing. Er tekende zich een ruime meerderheid af voor de verkoop. Niemand diende een motie of amendement in om daarmee invulling te geven aan de kader stellende rol van de Raad. CDA bracht toen haar amendement in met een "ja, mits". Toen de toezegging kwam om de definitieve beslissing nog een keer aan de raad voor te leggen, (wethouder Boere zegt toe dat aan de raad nog een besluit zal worden voorgelegd om definitief tot verkoop over te gaan) hielden we als CDA het amendement aan zodat dit in die vergadering van volgend jaar kan worden meegenomen. Zoals we er nu tegen aan kijken moet een groot deel van de opbrengst worden gestort in een fonds waarmee duurzaamheidsmaatregelen mogelijk worden gemaakt zodat het structurele geld dat nu in Eneco zit, ook blijvend structureel voor duurzaamheid kan worden ingezet.

Kees Larooij
raadslid CDA Krimpenerwaard