16 oktober 2016

Verkeersveiligheid rotonde Bergambacht roept op tot zorgen: CDA laat zelf onderzoek uitvoeren

De verkeersveiligheid in Bergambacht op de kruising N210 en Dijklaan en de toevoerwegen is naar mening van de verkeersgebruikers gevaarlijker geworden sinds de aanpassing die in 2015 heeft plaatsgevonden. Na de eerste klachten hierover heeft de gemeente in eigen beheer een schouw uitgevoerd met als conclusie dat er geen verdere aanpassingen nodig zijn. De CDA-fractie heeft vervolgens er bij wethouder Neven in de commissievergadering van maart jl. op aangedrongen om een objectief en onafhankelijk onderzoek te laten uitvoeren. De wethouder wilde hier niet op ingaan en werd daarin gesteund door een meerderheid in de raad.

Gegeven de aanhoudende klachten heeft de CDA-fractie besloten om voor eigen rekening een objectief onderzoek te laten uitvoeren.

Dit onderzoek is in de vorm van een schouw uitgevoerd door het Bureau Goudappel Coffeng uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van een verkeersveiligheid auditor, waarmee de onafhankelijkheid is gewaarborgd.

Tijdens de schouw zijn een aantal conflicten waargenomen, waaronder een noodstop van een bus voor een overstekende fietsend meisje die door de chauffeur over het hoofd was gezien.

Goudappel Coffeng beoordeelt dat de uitgevoerde aanpassingen op de wegen naar de rotonde hebben geleid tot a) onlogische route voor fietsers en b) tot veel complexere aansluitpunten van de fietsroute bij de Schoolstraat en de Dijklaan dan voorheen de situatie was.

Goudappel Coffeng stelt vervolgens acht verbeterpunten punten voor om, binnen de huidige situatie, te komen tot een verbetering en stelt vervolgens dat het uiteraard wenselijk is dat de realisatie van de fietstunnel zo snel mogelijk in gang wordt gezet gegeven dat dit de enige echte veilige oplossing voor de oversteek van de N210.

Het CDA sluit zich bij die conclusie aan met de aanvullingen dat a) de voormalige gemeente Bergambacht financiële middelen heeft gereserveerd en ingebracht in de nieuwe gemeente Krimpenerwaard om samen met de provincie te komen realisatie van de fietstunnel en b) deze oversteek zeer intensief gebruikt wordt o.a. door de realisatie van het gebied Dijklaan Oost; bijna alle sportvoorzieningen zijn op Dijklaan Oost gehuisvest. Daarnaast zijn alle bewoners van dit gebied zijn aangewezen op de winkelvoorzieningen in Bergambacht Centrum. Met name voor de senioren is dit steeds meer een opgave. Het rapport, voorzien met een aantal schriftelijke vragen en het dringende verzoek om snel te reageren, is deze week aan het college van B&W beschikbaar gesteld.