Zienswijze op Programma van Eisen busvervoer
Op de agenda stond onder andere het geven van een zienswijze door de gemeente op het Programma van eisen (PvE) voor het busvervoer in Lansingerland. Deze eisen bepalen de randvoorwaarden waar aan het busvervoer moet voldoen in de nieuwe bus concessie die op 8 december 2019 in zal gaan en 15 jaar zal gelden.
Het college heeft een zienswijze geschreven en de commissie ruimte mocht kritische vragen stellen. Een belangrijk punt voor het CDA en ook de andere partijen was het ontbreken in het PvE ,in de tabel “verplichte verbindingen voor de vervoerder” van de verbinding van Berkel-Bleiswijk-Zoetermeer (lijn 173). Volgens het CDA kan het niet zo zijn dat vooraf niet duidelijk is of er een goede busverbinding blijft bestaan met Bleiswijk. Ook hebben wij aangegeven dat zodra het treinstation Bleizo wordt opgeleverd er ook een verbinding moet komen van Bleiswijk naar dit station. Onze ongerustheid over dit onderwerp werd deze week versterkt door het bericht op Rijnmond nieuws dat er ‘te weinig geld voor regionaal busvervoer’ is en dat de RET met het geld dan nu beschikbaar is de concessie niet kan uitvoeren. De onderhandelingen zouden muurvast zitten melde het nieuws. Mede daarom willen wij dat in de zienswijze expliciet wordt vermeld dat de buslijn naar Bleiswijk (Zoetermeer) vanaf Berkel in het rijtje komt van verplichte buslijnen voor de vervoerder. In de commissie waren de partijen het hier allemaal over eens en de tekst zal duidelijk in de zienswijze worden vermeld.
Wat wij als CDA positief vinden in het PvE is de aandacht voor duurzaamheid door het omschakelen naar schone milieu vriendelijke bussen. Ook is er meer ruimte voor maatwerk in overleg met gemeenten en vervoerder waardoor er creatieve oplossingen kunnen komen voor bijzonder trajecten. Met de aanpassingen die gedaan worden in zienswijze kunnen de doelen die het CDA in haar verkiezingsprogramma heeft staan behaald en behouden worden.