11 januari 2017

Veiliger fietsen in Lansingerland

Het Fietsveiligheidsplan was een van de belangrijkste onderwerpen in de Commissie Ruimte deze week. Het plan bestaat uit 3 delen en het Visiedeel kwam als eerste op tafel. Belangrijkste opgave is het aantal fietsongevallenslachtoffers in 2025 minimaal 25% lager te hebben. Over die doelstelling ontstond wel wat verschil van mening; sommige fracties wilden terug naar nul, maar dat vonden de meeste toch niet realistisch. Belangrijk element in de aanpak is aanpassing van fietspaden, kruisingen en rotondes waardoor ze overzichtelijker en veiliger worden, betere verlichting krijgen of misschien zelfs ondergronds worden gebracht. Hierbij spelen ook financiën een rol.

Het CDA bracht dan ook in dat op een aantal locaties een combinatie met het Mobiliteitsplan tot een efficiënte aanpak kan leiden, zoals op de Oostersingel en rond het Berkelse Dijkje. Ook de grote kruisingen op de Klapwijkseweg (o.a. Oudelandselaan) vragen volgens het CDA om een snelle aanpak.

Nog belangrijker dan de weginrichting is het besef van fietsers en bromfietsers zelf, dat zij een kwetsbare groep zijn en ook een eigen verantwoordelijkheid hebben. Een goed werkende verlichting is zo’n punt net als je steeds concentreren op het andere verkeer. Te vaak zien we dat die aandacht vooral uitgaat naar de mobieltjes of de oortjes met muziek. Johan van der Burg drong dan ook aan op een nauwere samenwerking met scholen, ook de middelbare om dit besef en inzicht te vergroten. Maar ook de cursus E bike rijden voor ouderen verdient uitbreiding.

Dit kwartaal nog komt er een totaalvoorstel met alle maatregelen naar de commissie. Het CDA vindt daarbij de betrokkenheid van de Fietsersbond van groot belang en is ook benieuwd naar de mening van het Burgerpanel (ca. 1500 deelnemers).

A13/A16

In de vergadering werd ook ingesproken door Alex Gellweiler van de Bewonersgroep Rodenrijs. Zijn oordeel over de evaluatie van de burgerparticipatie was niet mals. Johan van der Burg vroeg zich dan ook af of Rijkswaterstaat nu echt iets geleerd heeft. De manier waarop nu weer de evaluatie naar buiten komt roept grote vraagtekens op. Zo wordt in het rapport vooral de loftrompet gestoken over hoe goed RWS suggesties en plannen uit het gebied heeft overgenomen. Dat daarbij de bewoners soms moeten werken met een WOB procedure om informatie te krijgen of maandenlang op gegevens moesten wachten of die helemaal niet kregen komt nauwelijks aan bod. De wethouder gaf dan ook aan dat hij met de “lessons learned” naar het ministerie gaat. Hard nodig volgens het CDA.