17 januari 2017

Bijdrage in de Cie Samenleving

Vooruitlopend op de discussie over het Sociaal Domein, WMO en Jeugdwet, in februari, hebben wij op ons initiatief een discussie gehad donderdag 12 januari over verlaging van de eigen bijdragen in het WMO.
Het betreft hier een verlaging, dan wel maximering van de eigen bijdrage huishoudelijke hulp en begeleidingskosten.

Met name hebben we aandacht gevraagd dat er geen mijding van noodzakelijke zorg mag plaatsvinden.
Daarnaast hebben wij het item cumulatie van eigen bijdragen aangegeven indien gezinnen/individuen meerdere zorg behoeven zoals thuiszorg, huishoudelijke hulp, vervoer, begeleiding.

Wij hebben aangegeven dat een eigen bijdrage afhankelijk moet zijn van de draagkracht en dat communicatie naar onze inwoners van essentieel belang is. Zij dienen te weten hoe een eigen bijdrage tot stand komt en hoe hoog een eigen bijdrage dan wordt. Met name is van belang dat niet op voorhand afgezien wordt van zorg.