27 januari 2017

Nieuwe algemene subsidieverordening

Tijdens de gemeenteraadsvergadering van 26 januari is een nieuwe algemene subsidieverordening vastgesteld. In deze verordening worden sommige regels behoorlijk versoepeld, een mooi voorbeeld van deregulering. Zo wordt de grens waarvoor het soepele regime voor verantwoording door de subsidieontvanger geldt opgetrokken tot 7.500 euro. Ook wordt het mogelijk om meerjarensubsidies te verstrekken, waardoor verenigingen en maatschappelijke instellingen meer zekerheid hebben. Tijdens de raadsvergadering heeft de CDA-fractie samen met een aantal andere fracties een amendement ingediend om zeker te stellen dat de gemeenteraad verantwoordelijk blijft voor het vaststellen van de subsidieplafonds. In het collegevoorstel was dit aan het College overgedragen. Een ruime meerderheid van de Raad steunde dit voorstel, waardoor we ook in de toekomst mooie politieke debatten kunnen verwachten over de wijze waarop subsidies verdeeld over de verschillende beleidsterreinen.