24 februari 2017

Familie en gezin & normen en waarde

Met de Tweede Kamer verkiezingen in aantocht kijkt CDA-fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg nog eens terug op de reden waarom hij ooit voor het CDA gekozen heeft. "Ik ben gegaan voor het CDA omdat dit de partij is die het meeste oog heeft voor de gemeenschap. Ik ben er sterk van overtuigt dat als het goed gaat met een gemeenschap, dat het ook goed gaat met de mensen in die gemeenschap. Gemeenschappen zoals scholen, verenigingen, buurten en bedrijven. De allerbelangrijkste gemeenschappen zijn voor mij familie en gezin. Als we sterke families en sterke gezinnen hebben gaat het goed met bijvoorbeeld de kinderen die in die gezinnen wonen. Dan is er minder eenzaamheid onder ouderen, omdat ze een hechte familie om zich heen hebben. Beleid met zich dus vooral richten op sterk en onafhankelijk maken van gemeenschappen, zoals familie & gezin, en niet alleen op het individu zoals de liberalen van de VVD en D66 graag doen. En ook geen overheidseenheidsworst,waar linkse partijen van dromen.Hoe doen we dat in Lansingerland? Op een heleboel manieren. Door bijvoorbeeld veel speelvoorzieningen voor kinderen aan te leggen. Door buurttoezicht te ondersteunen. Door een zwembad te bouwen. Door veel groen & recreatiegebieden waar gezinnen met elkaar leuke dingen kunnen doen. Door te investeren in consultatiebureau's en jeugdzorg en natuurlijk in het Centrum voor Jeugd & Gezin. Als lokale partij richten wij ons ook sterk op het verenigingsleven en het onderwijs. We hebben flink veel moeite gedaan om na de eerdere bezuinigingen het verenigingsleven betaalbaar te houden. Wij zien het verenigingsleven als een hele belangrijke gemeenschap. Jongeren komen hier voor het eerst in aanraking met vrijwilligerswerk, leren dat normaal te vinden. Ouderen en jongeren ontmoeten elkaar, begrijpen elkaar daardoor beter en hiermee voorkomen we ook eenzaamheid. Het is een hele natuurlijk plek voor het leren van waarden zoals verantwoordelijkheidsgevoel, zorgzaamheid, behulpzaamheid, rekening houden met een ander. Het CDA vindt deze waarden erg belangrijk. Verder zijn wij als gemeente ook verantwoordelijk voor de onderwijshuisvesting. Om sterke scholen te krijgen moet er ook gezorgd worden voor een goed huis voor de school. Een belangrijke taak voor de gemeente. We zijn er ontzettend trots op al die prachtige scholen in Lansingerland. Dat is iets waar we in moeten blijven investeren, want daarmee geven we iets moois aan onze kinderen.Verder vinden wij het heel erg belangrijk dat onze ouderen erbij blijven horen. Wij maken ons hard voor een ouderenontmoetingscentrum in iedere kern, waar jong en oud elkaar gezellig ontmoeten. Waar veel activiteiten georganiseerd worden. We moeten als gemeenschap namelijk blijven vechten om eenzaamheid onder oudere mensen zoveel mogelijk te voorkomen. Ook het behouden van onze verzorgingshuizen hoort daarbij, zodat als iemand naar een verzorgingshuis moet, dit dichtbij kan." Sterke gezinnen en families, sterke scholen, sterke verenigingen, sterke buurten, sterke bedrijven, sterke winkeliersverenigingen. Volgens Matthijs Ruitenberg is dat de sleutel voor een sterke gemeente Lansingerland.