28 februari 2017

Voorwerk CDA leidt tot unaniem aangenomen amendement

In de vergadering van de Raad van 23 februari is het beleidsplan Sociaal Domein 2018-2022 behandeld. In de aanloop naar deze vergadering hebben we als CDA het voortouw genomen om tot 1 amendement te komen. Het Beleidsplan Sociaal Domein gaat over de uitvoering van de Jeugdwet, Participatiewet en WMO.
Het college van BenW had naar aanleiding van diverse signalen een 10 tal beleidsaccenten aangegeven waar al naar gelang de intensiteit meer of minder geld naar toe zou moeten.
Een bedrag van 1.145 miljoen Euro was te verdelen over deze 10 beleidsaccenten. De behandeling van het plan in de commissie Samenleving liet reeds zien dat de 9 frakties tot een andere verdeling van de 1.145 miljoen zou gaan leiden. Op ons initiatief is er na voorwerk onzerzijds en na afstemming met de woordvoerders van de overige 8 fracties, 1 amendement ingediend en deze is unaniem door de Raad aangenomen. Voor alle frakties is het een geven en nemen geweest. Zo hebben wij niet gehonoreerd gezien de Blijverslening; een lening waarmee ouderen die nog niet onder de regels van de WMO vallen en die graag in hun koopwoning willen blijven woning een lening door de gemeente verstrekt kunnen krijgen indien zij voorzieningen in hun woning willen laten aanbrengen.
Zo heeft het eveneens niet gehaald onze inzet voor extra geld voor ondersteuning van de mantelzorger en om tot een maximering van de eigen bijdrage te komen bij een stapeling van lasten. Jammer want tijdens een door ons opgevoerd bespreekpunt inzake zorgmijding in de commissie bleek dat veel fracties een maximering wilden hebben We hebben aangegeven dat in een later stadium we op genoemde items terug zullen komen oa bij de Kadernota.

AL met al kunnen we trots zijn dat er unanimiteit was bij het aannemen van het amendement en bij het vaststellen van het Beleidsplan Sociaal Domein