28 maart 2017

Vergadering commissie Samenleving

Donderdag 16 maart kwam de commissie Samenleving bijeen en op de agenda stond o.a. de visienota onderwijs 2017 – 2025 “Met het oog op de Toekomst”.

Woordvoerder Arnold Oosterlaan gaf allereerst de complimenten aan de wethouder en opstellers van deze visie nota. Deze nota kwam tot stand dankzij een onderwijsenquête, rondetafelgesprekken, een leerlingendebat een onderwijs conferentie en via gesprekken met diverse onderwijs professionals. Een grote zorgvuldigheid is betoond om te komen tot dit document. Volgens dhr. Oosterlaan is de gemeente nog steeds in een groeifase en moet zich terdege continu voorbereiden op een goede basis voor wat betreft het Primair en het Voortgezet onderwijs in Lansingerland. De financiële situatie van de gemeente speelt hierbij een belangrijke rol wat is mogelijk en wat gaat dat kosten. Dit zal verder besproken worden tijdens de behandeling van de voorjaarsnota en de kadernota.

Aandacht is er voor kinderen die meer kunnen en blijvend uitgedaagd zullen worden om meer uit zichzelf te halen. Een actieve rol voor de gemeente in dit is dus belangrijk.De discussie ging verder over div. beleidsdoelen.- Kwalitatief sterk onderwijs dicht bij huis. (Goede huisvesting verspreid over de gehele gemeente)- Zorg nabij school en ondersteuning op maat. (Vroeg signalering en (taal)achterstand beleid) Aangetipt werd dat dit in het Sociaal Beleidsplan in 2 beleidsvelden is omschreven.- Met scholen, BSO, KDV en sport en cultuur dichter bij elkaar brengen in de wijk. (contact maken met dat wat er in de wijk mogelijk is)- School en bedrijfsleven zorgen voor mogelijkheden in de regio. (Carrière en stage mogelijkheden)- Een diversiteit van onderwijs concepten. (waar is er behoefte aan, de gemeente moet niet op de stoel gaan zitten van het bevoegd gezag)- Veiligheid op de fietsroutes. (fietsveiligheidsplan hierbij betrekken)Ook het opzetten van een Pilot Eco-Schools in Lansingerland word door de gemeente mede ondersteund tot een max. van 50 %.De bespreking van deze nota gaf ook nog enkele resultaten aan die opgenomen zullen worden in de definitieve nota die t.z.t. de gem. raad ter beoordeling voorgelegd zal worden.