23 mei 2017

CDA positief over afronding winkelcentrum Berkel

In de commissie Ruimte van 16 mei werd ook de stand van zaken besproken rond de afronding van Berkel centrum. Het centrum vervult door zijn brede aanbod al een aantal jaren een belangrijke regionale functie. Al meer dan 10 jaar geleden zijn voor de afronding plannen opgesteld, die echter door de crisis en andere ontwikkelingen nu sterk zijn afgeslankt. Aan de westzijde komen nu nog een beperkt aantal winkels en horecavoorzieningen, eventueel een bioscoop, veel parkeergelegenheid en 165 appartementen. 30% daarvan worden starterswoningen. Zo kan het centrum op een aantrekkelijke manier worden afgerond en gereed gemaakt voor de toekomst, waarin Lansingerland immers meer dan 70.000 inwoners gaat tellen. Het CDA staat positief tegenover de plannen.

We kijken ook uit naar de uitkomst van de gesprekken van het college met de winkelcentra in Bergschenhoek en Bleiswijk. Daaruit moet duidelijk worden welke mogelijkheden zij zien voor hun winkels, die meer lokaal zijn gericht. In de commissie kwam ook de mogelijke komst van de grote outlet HOM in Zoetermeer ter sprake. Volgens het CDA vormt die met zijn enorme oppervlakte een rechtstreekse bedreiging voor de middenstand in de hele regio en is de ontwikkeling daarom ongewenst.