21 juni 2017

Kadernota 2018: mooie mix van lastenverlichting en nieuw beleid

Het CDA is trots op de inhoud van de laatste kadernota van deze raadsperiode. In deze kadernota bepalen we de financiële kaders voor het jaren 2018-2022. Dankzij het succesvolle beleid van de afgelopen jaren is de gemeentelijke spaarpot, het weerstandsvermogen, weer op orde. Daarom kan in deze kadernota een mooie mix gepresenteerd worden van lastenverlichting (verlaging OZB en verlaging afvalstoffenheffing) en nieuw beleid. We gaan de komende jaren meer investeren in onder andere cultuur, onderwijs, de kwaliteit van het groenonderhoud, economische positionering van Lansingerland, uitbreiding van sportaccommodaties (hockey en voetbal), fietsveiligheid, duurzaamheid en de kwaliteit van de ambtelijke organisatie.

Lees hier verder voor de volledige bijdrage van fractievoorzitter Matthijs Ruitenberg over de kadernota.

Oordeelsvorming Kadernota

Commissie 14 juni 2017

Voorzitter,

Ik mag vandaag de voorzitter zijn van een trotse fractie. Wij zijn namelijk trots op wat hier vandaag voorligt in de kadernota 2018, de laatste kadernota van deze raadsperiode. Toen wij begonnen met deze raadsperiode, toen we onder toezicht en met ware onweerbuien op glad ijs ons werk moesten doen, zullen maar weinig mensen voorspelt hebben dat in de laatste kadernota voor de verkiezingen er een cocktail van lastenverlichting en beleidsintensiveringen, met een dalende schuld en een weerstandsvermogen op peil gepresenteerd zou kunnen worden. En dat is precies wat er in deze kadernota staat. Wij willen daarom het College, alle raadsleden, alle ambtenaren en vooral alle inwoners van Lansingerland feliciteren met deze kadernota. Hier mogen we trots op zijn en met dit soort nota’s en de uitwerking van de voorstellen die erin staat geloven wij dat het vertrouwen van onze inwoners in de gemeente en in de gemeentelijke politiek zullen verbeteren.

Inhoudelijk wil ik een aantal onderwerpen specifiek benoemen, ik zal dit doen aan de hand van de speerpunten die zijn opgesomd in de inleiding van der kadernota:

-          Financiën structureel op orde: het CDA is het volledig eens met de buffer die het College voorstelt van 1 miljoen euro structureel. Hiermee voorkomen we dat we bij het eerste de beste zuchtje tegenwind direct weer moeten bezuinigen of lasten moeten verzwaren. In het kader van het herstellen van vertrouwen van onze inwoners vinden wij een dergelijke buffer van groot belang.

-          Daarnaast zijn wij uiteraard zeer te spreken over de voorgestelde lastenverlichting. Dankzij de verlaging van de OZB met 3% en de forse verlaging van de afvalstoffenheffing dalen de lokale lasten van een huishouden met een eigen woning naar gemiddeld €793,93. Ook als we de eenmalig verlaging van de afvalstoffenheffing buiten beschouwing laten dalen de lokale lasten structureel. Ter vergelijking: in 2012, vlak voor de crisis toesloeg, bedroegen de lokale €878 euro. Daar zitten we nu structureel onder, de lastenverzwaring als gevolg van de crisis is weer ongedaan gemaakt. Voor inwoners die in een huurwoning wonen, dalen de lokale lasten nog meer, met maar liefst 16%. Erg prettig, want in deze categorie zitten de mensen met de lagere inkomens die ook wel een zetje in de rug kunnen gebruiken.

-          Kansen creëren en benutten bij de verkoop van gronden voor bedrijven en woningen. Een zeer belangrijk speerpunt, want als we hier succesvol in zijn dan is Lansingerland weer een structureel gezonde gemeente. Wij zijn hoopvol over de signalen die komen van de bedrijventerreinen en zien iedere dag dat er flink gebouwd wordt in de woonwijken in aanbouw. Tegelijkertijd lijkt de bouwmarkt een markt te zijn die de vraag nu niet kan bijbenen of alleen kan bijbenen tegen steeds hogere kosten. Oververhitting ligt op de loer, dat is een risico. Desalniettemin vinden wij dat we alles op alles moeten zetten om te profiteren van de huidige markt. Wij steunen het College bij de ambitie voor de railterminal langs de A12 en ook wij zien het momentum van de huidige economische situatie. Kan de wethouder de laatste stand van zaken geven, hoe concreet zijn de plannen inmiddels? Wij blijven graag op de hoogte. Aandachtspunt op het gebied van vestigingsklimaat is wel het snelle internet. Ook in het buitengebied moet deze inmiddels noodzakelijke infrastructuur aanwezig zijn. Snel internet is inmiddels net zozeer een basisvoorziening als riolering en elektra. Dat moeten we goed in de gaten houden bij nieuwe woongebieden en bedrijvenparken. Een eerste notitie moet verder uitgewerkt worden, het CDA sluit niet uit dat er extra investeringen nodig zijn om mee te kunnen gaan met onze tijd. Wij vernemen graag van het College hoe hij de notitie over snel internet ziet in relatie tot deze kadernota en de begroting die daaruit moet volgen.

-          Gezonde en krachtige samenleving: het CDA is zeer te spreken over de investeringen in Cultuur en de Sport. Met de investeringen in cultuur kunnen we de inwoners in onze gemeente nog dichter bij elkaar brengen en dat is een goede zaak. Zeker in combinatie met de cultuurhuizen kunnen er mooie ontwikkelingen ontstaan. Aandachtspunt is wel de wijze waarop de kern Berkel een dergelijke voorziening krijgt, zodra de huur van het huidige gebouw van de bibliotheek is afgelopen. Regeren is vooruitzien, we horen graag op welke wijze het College tot visievorming wil komen voor een cultuurhuis in Berkel, in combinatie met de mogelijke kansen op de Hergerborchlocatie. Wat betreft sport steunen wij de plannen om een extra hockeyveld aan te leggen. Wel vragen wij ons af hoe het College nu, na de laatste berichten hierover uit Europa, aankijkt tegen kunstgras en het ombouwen van een natuurgrasveld naar een kunstgrasveld. Er is op Het Hoge Land nog ruimte voor een tweede extra veld (naast het extra hockeyveld). Is het een overweging om hier wat mee te doen?

-          Bij een gezonde en krachtige samenleving hoort ook het wijkgericht werken. Op bedrijventerreinen vindt dat door parkmanagement goed plaats, maar in woonwijken is dit veel lastiger. Niet iedere buurt heeft een goede buurtvereniging die als gesprekspartner kan optreden. Recent vernamen wij van buurttoezicht dat zij ideeën hebben om een pilot te starten om door middel van buurtbarbecues buurten bij elkaar te brengen, waar mensen elkaar en buurttoezicht leren kennen. Zo wordt de sociale cohesie in een buurt groter, wat ook het wijkgericht werken makkelijk maakt. Het idee moet nog een beetje rijpen, maar wellicht komen we met een motie om deze pilot te omarmen en daarmee ook het wijkgericht werken een boost te geven.

-          Een punt dat wij missen in deze kadernota is het intergenerationeel wonen. Mensen moeten langer zelfstandig kunnen blijven wonen. Een instrument hiervoor is de blijverslening. Wij vragen aan het College of zij binnen de huidige budgetten ruimte zien om deze blijverslening te financieren.

-          Wat betreft duurzaamheid worden er voorstellen aangekondigd die verder worden uitgewerkt in de begroting, zoals het besparen van energie bij sportverenigingen en het geven van een bijdrage aan de projecten van gas los, en warmtecoöperaties in de glastuinbouw. Hier zijn wij erg enthousiast over, we kijken uit naar de verdere uitwerking. Wij zien ook de investering in de openbare ruimte als een vorm van duurzaamheid. Een nettere openbare ruimte leidt tot minder rondslingerend afval en een nette omgeving nodigt ons allemaal uit om voorzichter met die omgeving om te gaan.

Tot zover onze bijdrage in de eerste termijn.

Matthijs Ruitenberg, 14 juni 2017.