10 juli 2018

Bewoners van de Vogelbuurt presenteren hun initiatieven.

Woensdagavond 4 juli was het dan zover de bewoners van de Vogelbuurt in Berkelrodenrijs mochten hun plannen presenteren voor de leden van de Commissie Ruimte in de raadszaal van Lansingerland. De plannen zijn initiatieven van de bewoners die in co-creatie met de gemeente Lansingerland zijn ontwikkelt. De gemeente heeft hiervoor een budget van maximaal € 3 ton ter beschikking gesteld. Aanleiding van het initiatief is het feit dat het riool en de wegen in de Vogelbuurt binnenkort een grote renovatie zullen ondergaan.

De zes plannen:

1 Aansprekende speelvelden in de wijk - Nieuwe speeltoestellen en banken waar zoveel mogelijk hout als basis materiaal in wordt verwerkt.

2 City-AED - Reanimatie voor en door de buurtbewoners. Inclusief de bijbehorende cursus.

3 Burendag gepland voor 22 september a.s. - De bedoeling is om die dag op 4 plekken in de wijk activiteiten te organiseren waar jong en oud elkaar kan ontmoeten.

4 Een ontmoetingshuis voor de Vogelbuurt - waar jong en oud elkaar kan ontmoeten en waar activiteiteten kunnen plaats vinden. Het betreft een pand aan de Anthuriumsingel waar nu ook een peuterdagverblijf is.

5 Tiny forest - Een mini bos waarin 600 bomen komen om zo de biodiversiteit in het gebied te verhogen. Daarnaast is er het idee om grasvelden samen te voegen en een buurttuin op te zetten.

6 Vogelparadijs – De bedoeling is om meer kleine vogels aan te trekken in de wijk. Dit kan bijvoorbeeld door het plaatsen van nestkastjes, natuurlijke wallen rond de vijver creëren en sedum op de daken plaatsen etc.

De wethouder was zeer enthousiast over de ingebrachte plannen en neemt deze mee naar het College waar formeel het besluit nog moet worden genomen.

Het project is van, voor en door de bewoners van de Vogelbuurt en heeft als doel een duurzame plus te zijn t.o.v. het vervangen van het riool en de herinrichting van de openbare ruimte. In het najaar van 2018 zullen de plannen verder geconcretiseerd worden middels het opstellen van bestekken. De uitvoering is voorzien in 2019 en 2020.

Charles van Harn