CDA Lansingerland kritisch over aanschaf mobiel servicepunt
Het college wil 160.000 euro uittrekken om een bus aan te schaffen en om te bouwen tot een mobiel servicepunt. Als fractie zijn wij daar in principe niet tegen, maar vragen ons wel af of dit nu echt de beste oplossing is en hoe groot het probleem eigenlijk is? Want zonder enige onderbouwing lijkt een meerderheid van de gemeenteraad klakkeloos akkoord te gaan.
Sinds het sluiten van het servicepunt in De Snip in Bleiswijk wordt er al gesproken over een mogelijke vervanging. Vooral ouderen en digitaal minder vaardige inwoners zouden problemen hebben om de reis naar het gemeentehuis te maken voor het aanvragen van een paspoort of rijbewijs. Cijfers daarover ontbreken echter. Ook na doorvragen in de commissie kwam er geen antwoord op die vraag. Onze fractie zou graag een vergelijk willen zien met de kosten die er zouden zijn als er bijvoorbeeld in een verzorgingstehuis of bibliotheek een servicepunt wordt ingericht met beperkte openingstijden. Onder het mom van de privacy en vanwege de apparatuur zou dat niet mogelijk zijn, zo stelde de wethouder. Vreemd, want in andere gemeenten met servicepunten speelt dat blijkbaar niet.
Van een zorgvuldige besluitvorming is in de ogen van de fractie dan ook geen sprake. Welk probleem lossen we nu op? Hoe groot is die doelgroep en wat zijn eventuele alternatieven om die groep te bereiken? Volgens ons zeer legitieme vragen die het college en de coalitiepartijen uit de weg gaan. Ook de VVD en VOOR Lansingerland waren kritisch op het voorstel. Wij zijn voor een betere dienstverlening aan de burger, maar staan ook voor een zorgvuldig besluit. Als uit onderzoek was gekomen dat de bus echt de meeste mogelijkheden biedt, hadden wij kunnen instemmen. Aangezien dat onderzoek er niet ligt, zullen wij tegen stemmen. Niet vanwege het idee, maar vanwege het proces dat is doorlopen.