30 oktober 2017

CDA steunt verkoop aandelen ENECO

Het CDA Lansingerland steunt principebesluit om de aandelen Eneco te verkopen. Met de splitsing van Eneco in het netwerkbedrijf Stedin en de energieleverancier Eneco zijn wij geconfronteerd met de vraag of het nog steeds in het belang van de gemeente Lansingerland en dan met name van de inwoners van onze gemeente om de aandelen van Eneco te behouden.

Voor het CDA zijn bij het beantwoorden van deze vraag de volgende uitgangspunten aan de orde:

-        Is het noodzakelijk dat de overheid eigenaar van een bedrijf blijft omdat dit noodzakelijke product anders niet geleverd kan worden aan onze inwoners? Antwoord hierop is nee, dit is niet noodzakelijk. Eneco kent vele concurrenten die niet in handen van de overheid zijn. Onze inwoners kunnen er gerust op zijn dat zij stroom kunnen blijven afnemen.

-        Is het strategisch wenselijk dat de overheid eigenaar blijft? Hier is wel iets voor te zeggen. Niemand zal het fijn vinden als dubieuze buitenlandse partijen onze energieleveranciers in handen krijgt. Tegelijkertijd vinden wij dat beschermingsconstructies nationaal en voor alle energieleveranciers opgesteld moeten worden. Wij zien hierin geen rol voor de gemeente.

-        Wat is onze risicobereidheid? De geschatte waarde van de aandelen Eneco zijn ongeveer zo groot als het gehele weerstandsvermogen van de gemeente. Dit is onze spaarpot. Wij als CDA vinden dat met onze spaarpot weinig risico’s kunnen lopen, we mogen immers nooit in een situatie terecht komen dat we een flink deel of het gehele weerstandsvermogen verspelen door risicovol beleggingsgedrag.

-        Hoe schatten wij de risico’s van het bezit van Eneco in? Wij constateren dat Eneco in een zeer concurrerende markt opereert die bovendien sterk in beweging is. Uitdaging zal zijn om winstgevend te blijven in een situatie waarbij huishoudens en bedrijven steeds meer zelfvoorzienend worden op energiegebied en daarbij ook nog goedkoop en duurzaam te kunnen blijven opereren. We kunnen immers jaarlijks van energieleverancier wisselen en letten daarbij sterk op prijs en duurzaamheid. Dat kan druk op de marges geven en flinke investeringen vergen, bijvoorbeeld voor de nieuwe grote windparken op zee. Door de splitsing is de kredietrating van Eneco lager dan die van het oude Eneco, met Stedin erbij. Lenen voor investeringen zal dus duurder worden. De verleiding om op een andere manier aan geld te komen, door het afstoten van bezittingen of door een aandelenemissie, zie wij dan ook toenemen.  Zeker in het geval waarbij de overheden in een minderheidssituatie terecht komen en dat lijkt zeer aannemelijk.

-        Is overheidseigendom noodzakelijk om duurzaam te zijn? Eneco hoort bij de meer duurzame energieleveranciers. Er zijn een aantal leveranciers die nog duurzamer zijn en er zijn een aantal leveranciers die minder duurzaam zijn. Bij de meer duurzame energiebedrijven zijn bedrijven die in particulier eigendom zijn of opgericht door goede doelen organisaties. Denk aan Qurrent, Pure energie en VandeBron. Daarnaast zien we ook dat bedrijven zoals Shell steeds meer in grote groene energieprojecten gaan investeren. Wij geloven dus niet in het frame dat alleen overheidseigendom duurzaamheid kan afdwingen bij energieleveranciers.

Het mag duidelijk zijn dat op basis van deze uitgangspunten het principebesluit om de aandelen Eneco te verkopen steunen. Er worden nu door het College strategieën uitgewerkt over de wijze waarop de opbrengst kan worden ingezet. Onze ideeën: het aflossen van schulden en een duurzaamheidsfonds voor gemeentelijke en maatschappelijke gebouwen, waarmee we en iets betekenen voor het klimaat en een voordeel halen op de exploitatie van deze gebouwen.

In de gemeenteraad was een ruimte meerderheid voor de verkoop van Eneco, het voorstel is met 26 stemmen voor en 3 tegen aangenomen.