22 mei 2018

Eerste voorziening in het kader van de Blijverslening verstrekt.

Na bijna 2 jaar is het dan zover, de eerste voorziening in het kader van de Blijverslening is vorige week geïnstalleerd.

Op de vraag van Ankie van Tatenhove om haar te vergezellen naar een inwoner van Bergschenhoek om aldaar de eerste voorziening in werking te zien zijn wij 15 mei wezen kijken hoe de traplift in de woning is aangebracht. In bijzijn van de pers heb ik Nelleke Bouman aan de heer des huizes uiteengezet dat het geruime tijd heeft geduurd voordat de raad geld beschikbaar heeft gesteld voor de uitvoering van de Blijverslening.

Eigenaren van woningen die nog niet onder de WMO vallen maar uit preventief oogpunt een voorziening willen hebben om in de eigen woning  te willen blijven wonen kunnen onder voorwaarden in aanmerking komen voor een Blijverslening. Hierbij moet oa gedacht worden aan een traplift.

Het heeft even geduurd voordat de traplift er was, want ook voor ambtenaren is de uitvoering van de Blijverslening een nieuw fenomeen, maar de heer des huizes is zeer tevreden met deze voorziening en hij kan nu met de trap/stoeltjes lift de bovenverdieping bereiken
Zeker nu ouderen geacht worden zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen is een voorziening gefinancierd vanuit de Blijverslening een mooie optie met name voor hen die niet onder de regels van de WMO vallen.

Een artikel in de Heraut zal er toe bij kunnen dragen dat er meer bekendheid komt over de mogelijkheden in het kader van de Blijverslening.