23 mei 2022

Elke ochtend en avond lees ik - waarschijnlijk net als u - het nieuws over de oorlog in Oekraïne. Wat een gruwel, in een land dichter bij Nederland dan Portugal. De vluchtelingenstroom die de oorlog op gang brengt doet me ook denken aan vrienden van ons die uit Aleppo in Syrië gevlucht zijn. Zij wonen nu alweer 7 jaar met hun zoontje in Berkel en Rodenrijs. Hij werkt bij Koppert. Fijne mensen en goed ingeburgerd, maar wel ontworteld. Zij zijn primair het slachtoffer van Assad, maar ook van de steun van het Westen aan de rebellen in Syrië. Want die steun verlengde en verdiepte de burgeroorlog nodeloos. De oorlog in Oekraïne is anders en kent een duidelijke aggressor: Poetin. Het effect, massale vlucht uit het land, is niettemin hetzelfde.

In onze gemeente vangen veel particulieren Oekraïners op, en ook is het voormalige Rabobank-gebouwd ingericht voor de opvang van wezen en andere bijzondere groepen. Het is hartverwarmend om te zien en te lezen hoeveel inwoners en ondernemers hieraan achter de schermen financieel en praktisch hun steentje bijdragen. Nu heeft de burgemeester voorgesteld om een grootschalige opvang te organiseren voor minstens 1000 Oekraïners voor 3 tot 5 jaar. Hij denkt aan Bleizo daarvoor. Later wil hij dan naast de flexwoningen voor de Oekraïners op dezelfde plek nog 500 flexwoningen voor spoedzoekers plaatsen.

Afgelopen woensdag debatteerden we daarover in de Commissies Algemeen Bestuur en Samenleving. Als woordvoerder heb ik steun betuigd aan een onderzoek om meer Oekraïners te gaan opvangen. Wel heb ik namens de fractie gevraagd om een andere richting in te slaan richting meer kleinschaligheid en nabijheid bij de kernen. Voor noodopvang maakt het immers niet zoveel uit waar die plaatsvindt, maar als je vluchtelingen langer huisvest, dan ligt dat anders. Uit onderzoek van Vluchtelingenwerk en van onze dorpsgenoot prof. Scholten blijkt dan dat integratie en welzijn echt gebaat zijn bij het kunnen meedoen in de samenleving: kunnen fietsen of lopen naar een dorp, school, werk enzovoort. Dat zou ook moeten kunnen, er is daar best wel ruimte voor. Of je dan tot 1000 plaatsen komt, of opvang breder verspreidt over de regio, dat zal dan blijken als uitkomst uit het onderzoek.

Naast deze punten van kritiek, die breed werd gedeeld, maakten veel fracties zich zorgen over de gezondheid van bouwen naast de snelweg, over de impact op andere plannen voor Bleizo, op de kosten, over spanningen die huisvesting van spoedzoekers in de stress naast Oekraïners oplevert, over onvoldoende beschikbaarheid van zorg- en welzijnswerkers bij grootschalige opvang, over de vraag of dan ook asielzoekers komen als er even geen Oekraïners zijn, etc. De burgemeester kon op veel van die vragen nog geen antwoord geven. Binnenkort rondt hij zijn onderzoek af, en dan praten we er als Raad verder over. Formeel hoeft de burgemeester gelet op zijn bevoegdheden de Raad hierover misschien niet te raadplegen, maar we hebben er ook gelet op zijn toezeggingen vertrouwen in dat hij dat gewoon gaat doen.

Fractievoorzitter CDA Lansingerland, Jan-Willem van den Beukel