Het CDA is bijzonder kritisch op de door L3B wethouder Simon Fortuyn gepresenteerde mobiliteitsvisie Lansingerland 2040
De Lansingerlandse mobiliteitsvisie die vorige week gepresenteerd is, is aan de ene kant heel abstract en gaat niet in op concrete ontwikkelingen en (voorziene) knelpunten (bijvoorbeeld als gevolg van toenemende verkeersintensiteit), noch voor Lansingerland als geheel, noch per kern. De visie getuigt van haastwerk, ondanks dat de raad er al zo lang op moest wachten.
Tegelijkertijd is de visie expliciet over de ruimte voor de auto als vervoersmodaliteit en het autobezit van Lansingerlanders. In de visie van L3B-wethouder Fortuyn gaan we het autogebruik en het particulier autobezit ontmoedigen, zelfs als de opmars van de elektrische auto (want er zijn zoveel -duurzamer- alternatieven….). Lopen, fietsen, OV en inzetten op deelconcepten, dat is waar Fortuyn in gelooft. En om het autogebruik verder aan banden te leggen, zet Fortuyn ook de deur open voor betaald parkeren in Lansingerland.
Het CDA is hier faliekant op tegen. Niet alleen omdat uit een vorig jaar verschenen nationale studie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (“Toekomstperspectief Automobiliteit”, 14 januari 2021), blijkt dat de automobiliteit in de toekomst eerder zal toenemen dan afnemen, maar ook omdat het actief inzetten op het ontmoedigen van het autogebruik niet past bij wat onze inwoners en ondernemers wensen: wij - als CDA - redeneren niet vanuit grote stadsproblematiek, waar autogebruik begrijpelijkerwijs om regulering vraagt, en wensen ook als Lansingerland ook geen grote stad te worden - iets waar andere partijen overigens anders over denken, blijkens de ambitie om Bleizo-West vol te bouwen…
Het CDA zal er in de raadsvergadering van 27 januari alles aan doen om de mobiliteitsvisie op vorengenoemde punten gewijzigd te krijgen. Daarnaast moet de visie worden geconcretiseerd in een uitvoeringsagenda. Deze agenda moet door een nieuw college worden opgesteld en een nieuwe raad worden vastgesteld.