Het college van Lansingerland pakt door met de bouw van meer dan 1000 betaalbare woningen op Wilderszijde
Het was in februari een dreun voor Lansingerland. De gemeente liep een rijksbijdrage van 11,6 miljoen euro mis om nieuwbouwwijk Wilderszijde in Bergschenhoek met extra tempo te realiseren. Maar het college van burgemeester en wethouders denkt het project alsnog voor elkaar te boksen, met wat minder groen én wat minder ‘goedkope’ huizen (Mulders, 2021).
,,Optimaliseren en doorpakken’’, zo vat wethouder Jan-Willem van den Beukel (financiën en grondzaken) het weer tegen het licht houden van dit grote bouwproject samen. Rond 2030 moet Wilderszijde zijn voorzien van 2500 tot drieduizend woningen. De gemeente heeft eerder gehint dat 2600 huizen mooi zijn om de wijk ook nog een ruime, groene opzet te kunnen geven. Dat worden er nu ‘wellicht iets meer’, waarbij er door B en W sneller aan enkele tientallen dan aan een paar honderd extra huizen wordt gedacht.
Concreet komt het erop neer dat de verdeling van de prijscategorieën van koopwoningen wijzigt. Van den Beukel: ,,We willen 40 procent van de huizen in het betaalbare segment laten vallen en 5 procent moet een zogenoemde bereikbare woning worden.’’ In de definities die door Lansingerland worden gehanteerd voor ‘betaalbare woningen’ en ‘bereikbare woningen’, is dat respectievelijk een huis voor maximaal 254.000 euro vrij op naam (of tot 900 euro huur) en huizen tot maximaal 344.500 euro. Dat laatstgenoemde bedrag is de grens van de Nationale Hypotheek Garantie voor energiebesparende woningen.
Prijsklassen
Als Lansingerland de rijksbijdrage uit de woningbouwimpuls wél had gekregen, had de helft onder de noemer ‘goedkope’ woning moeten vallen. Eerder beloofde Van den Beukel in het AD dat die helft dan echt niet allemaal (ver) boven de 3 ton zou zitten. ,,De huizen worden over meerdere prijsklassen uitgesmeerd.’’
Om Wilderszijde op koers te houden, stelt het college nu dus voor om dat bouwdeel waar de middeninkomens zo naar verlangen, bescheidener te maken: van de helft naar 45 procent. Het aandeel dure huizen zal daarmee logischerwijs toenemen op deze lap grond. De CDA-bestuurder vindt de krimp naar 45 procent te verantwoorden, omdat anders het hele project misschien te veel vertraging oploopt. Daar is de huidige woningnood evenmin mee geholpen.
Ook wil hij niet dat de inwoners van Lansingerland langer dan nodig moeten blijven opdraaien voor de grondkosten van Wilderszijde. Circa elf jaar geleden hadden hier namelijk al bouwvakkers aan de slag gemoeten.
In pakweg een decennium tussen de 1170 en 1200 betaalbare en bereikbare koopwoningen erbij bouwen is iets waar Lansingerland trots op kan zijn, wil hij maar zeggen. Van de betaalbare woningen (< 254.000 euro) wordt overigens een kwart gebouwd voor sociale huur.
Groen
Verder wil het college ingrijpen in het groen. Er is gezocht naar ‘plekken waar het iets compacter kan’. ,,We gaan van 31 procent groen in de wijk naar 25 procent. Dat is nog steeds een hoger percentage dan in de regio en in onze andere recente nieuwbouwprojecten in Westpolder en Meerpolder.’’
Van den Beukel voegt tot slot toe dat de aanpassingen binnen de grenzen van het eerder door de raad akkoord bevonden masterplan Wilderszijde blijven. Eind juni wil het college het ontwerpbestemmingsplan in procedure brengen en kan iedereen zes weken lang reageren.
Deze zomer zijn ook de laatste geluidsrapporten klaar en die zullen bij het ontwerpbestemmingsplan worden gevoegd. Lawaai van provinciale wegen, de nieuwe A16 Rotterdam, de hogesnelheidslijn en het vliegverkeer van Rotterdam The Hague Airport zijn een bron van zorg voor Wilderszijde. De herrie kan mensen ziek maken, waarschuwen experts en critici.
Mulders, A. (2021, mei 14). Lansingerland wil minder ‘goedkope’ woningen en groen in Wilderszijde. Opgehaald van AD.nl: www.ad.nl/rotterdam/lansingerland-wil-minder-goedkope-woningen-en-groen-in-wilderszijde~a7a4a736/