17 mei 2024

Provincie pakt formeel regie terug op windenergie

Op dinsdag 14 mei heeft het provinciebestuur formeel besloten om de vergunningverlening voor windturbines weg te halen bij de gemeente Lansingerland en in eigen hand te nemen. Dit, tot chagrijn van wethouders Fortuyn en Muis, en ondanks vele waarschuwingen dat dit stond te gebeuren van onze fractie. Het plan is nu dat eind 2026 de provincie besluit of de windturbines in de Berkelse Noordpolder komen, bij Kruisweg, of op Bleizo-West. Het college hoopt via lobby bij de Rijksoverheid dit plan nog te dwarsbomen. Of dat succesvol is weet niemand, maar intussen gaat dit dure (kosten: 2 miljoen euro per jaar voor braakliggende gronden) spelletje Russische roulette ten koste van onze inwoners door. Samen met GroenLinks en de VVD bereiden we een bespreekstuk voor om een plan B te maken en de regie weer in eigen handen te nemen. Want als je zelf geen goed plan hebt, zoals het college, dan word je onderdeel van andermans plannen. Zo blijkt recent, zonder dat Lansingerland erbij was, aan de Provinciale Regietafel zelfs te zijn geopperd om een groot asielzoekerscentrum te vestigen op Bleizo-West. Wordt vervolgd.