08 februari 2021

Schriftelijke vragen over Fietsendiefstallen Westpolder (CDA)

Registratienummer     :

Datum: 6 februari 2021

Aan de voorzitter van de raad.

Steller(s) van de vragen:

Matthijs Ruitenberg

Onderwerp:

Fietsendiefstallen Westpolder

Het college wordt verzocht de volgende vragen schriftelijk te beantwoorden:

Via Buurttoezicht Lansingerland hebben wij vernomen dat er recentelijk diverse fietsendiefstallen zijn geweest nabij RandstadRail station Westpolder, onder andere uit de bewaakte fietsenstalling Biesieklette Berkel Westpolder. Uit navraag is gebleken dat de bewaakte fietsenstalling in verband met de Coronamaatregelen momenteel niet bemenst is.

1. Is het College bekend met de recente fietsendiefstallen?
  2. Is het College ermee bekend dat er op dit moment geen bemensing is bij de Biesieklette?
  3. Indien ja, op welke wijze zijn alternatieve preventieve maatregelen toegepast om fietsendiefstallen te voorkomen?
  4. Is cameratoezicht overwogen en toegepast? Indien niet, waarom niet?
  5. In bredere context: er zijn ook vrij veel fietsendiefstallen bij station Rodenrijs. Op welke wijze wordt er daar preventief beleid zoals bijvoorbeeld cameratoezicht toegepast om dit te voorkomen?

In het coalitieakkoord staat dat we mobiele camera’s inzetten op hotspots als onderdeel van een integrale aanpak om daarmee zowel de pakkans als het veiligheidsgevoel te vergroten. Gezien de vele fietsendiefstallen bij de stations zijn dit hotspots en zou het CDA Lansingerland graag camera toezicht willen toepassen op deze locaties.

Ondertekening en naam

Matthijs Ruitenberg