Start Verkenningsfase verkeersmaatregelen Klappolder en Start Verkenningsfase verkeersmaatregelen N209 i.r.t. woningbouw
Op 23 februari 2023 heeft de raad besloten om een verkeerskundig knelpuntenonderzoek m.b.t. de N209 uit te laten voeren. Vandaag 18 maanden verder bespreken we voor het eerst de uitkomst van deze initiatieffase. Het betreft: schetsontwerpen en mogelijke oplossingsrichtingen. Zo begon Charles van Harn zijn woordvoering. Hier mee gaf hij een signaal af dat alles wat met de N209 te maken heeft veel te lang duurt. Het is het ene onderzoek na het andere en we zijn nog maar bij de initiatieffase.
Het probleem van de N209 is niet alleen dat deze op no.3 van de lijst van de meest gevaarlijke N-wegen in Nederland staat maar ook dat deze nu al dicht slibt door het vele auto- en vrachtverkeer. Het wordt alleen maar erger doordat Lansingerland veel nieuw bouwplannen heeft.
Zo staan er voor Bleiswijk 800 nieuwe woningen gepland op Merenweg en Langevaart. Bergschenhoek hoopt t.z.t. op Wolfend ( naast voormalig Rabobank gebouw) 600 nieuwe woningen te bouwen. Het voormalig bedrijventerrein de Greenery gaat binnenkort uitbreiden en dat zal veel extra verkeersbewegingen aantrekken. Op Wilderszijde (achter het gemeentehuis van Lansingerland) zullen in totaal 2700 nieuwe woningen verrijzen. En ook op Bleizo-West (station Lansingerland-Zoetermeer) heeft het college plannen om 5000 woningen te bouwen. Daar bovenop komt dat de Rottemerentunnel, de verbindingsweg tussen A16 en A4, naar verwachting november 2025 open gesteld zal worden. Analyses geven aan dat daardoor de N209 aantrekkelijker wordt voor verkeer tussen de A12 en de A16.
Het is overduidelijk dat er grote ingrepen noodzakelijk zijn op en rondom de N209 om de woonkernen van Lansingerland en diverse bedrijventerreinen bereikbaar te houden.
In het vervolgonderzoek, de zgn. Verkenningsfase krijgen de volgende onderdelen m.b.t. ontsluiting woningbouwontwikkelingen Merenweg en Wolfend de hoogste prioriteit:
a) Herinrichten kruispunt Bleiswijk-zuid, met als uitgangspunt de fietsoversteek gelijkvloers in te passen.
b) Een nieuwe aansluiting vanuit het projectgebied Wolfend op de N209.
Beoogde maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op en rondom de N209:
c) Verlagen van de maximumsnelheid op de N209 naar 60 km/uur, tussen Bleiswijk Noord en Bergschenhoek Zuid.
d) Opknippen van meerdere parallelwegen van de N209.
Onderzoek naar maatregelen ter stimulering van fietsgebruik zijn:
e) Fiets- en voetgangersoversteek over de N209 op kruispunt Oosteindseweg verwijderen.
De CDA-fractie vroeg specifiek aandacht voor de fietsoversteek bij Bleiswijk-Zuid. Zij is van mening dat een fietstunnel hier noodzakelijk is in het belang van de fietsveiligheid, o.a. de vele scholieren die hier oversteken, en in het belang van een betere doorstroming op de N209. Hier moet niet op beknibbelt worden. Ook een aantal andere fracties zijn voorstander van een fietstunnel.
De volgende onderzoeksfase, m.b.t. verbetering van de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Klappolder kent de volgende prioriteiten:
1 Herinrichting van het entreegebied bedrijventerrein.
2 Verlagen max. snelheid op het bedrijventerrein door het terrein binnen de bebouwde kom te leggen.
3 Standaardiseren v d weginrichting en kruispunten
4 Aanbrengen div. op en rondom het bedrijven terrein ontbrekende en aanvullende fiets-voetgangers en auto voorzieningen.
Grote zorg rondom het dossier N209 is de betrokkenheid van de Provincie Zuid-Holland. De N209 is nl. een provinciale weg en dus eigendom van de Provincie. Wanneer zij niet meedenkt en niet mee wilt participeren in de kosten t.a.v. de noodzakelijke ingrepen dan heeft dit grote negatieve gevolgen voor de bouwplannen van de Gemeente Lansingerland en zal het verkeersprobleem op de N209 chaotisch worden.
Een voorbeeld hiervan is het geluidscherm bij Bleiswijk. Al bijna 15 jaar lang zijn buurtbewoners in overleg met de gemeente voor het plaatsen van geluidsschermen langs de N209 ter hoogte van de Overbuurtseweg in Bleiswijk. Maar nog steeds is het wachten op realisatie. Provincie, gemeente en waterschap moeten hier gezamenlijk optrekken om tot een oplossing- en uiteindelijke uitvoering te komen.
Wethouder Fortuin kon geen antwoord geven op de vraag van Charles Van Harn hoe lang de Verkenningsfase gaat duren. En dan te weten dat daarna ook nog een Planuitwerkingsfase volgt voordat men aan de Realisatiefase toe is….
Deze twee agenda punten gaan niet als hamerstuk naar de raad van 19 december omdat er al diverse amendementen zijn aangekondigd.