29 december 2017

Thema-avond ouderenzorg CDA Lansingerland

Het CDA had geen beter decor kunnen bedenken voor de eerste thema-avond in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2018. In Huize Sint Petrus, dat na veel beraad open blijft met een nieuwe woonvorm, lieten vier gastsprekers hun licht schijnen over de ouderenzorg in Lansingerland waarna het publiek werd uitgenodigd om vragen te stellen.

Het zorgen voor ouderen was tijdens deze bijeenkomst de grote gemene deler. De gastsprekers belichtten het ieder op hun eigen manier.

Teamleider zorg van Huize Sint Petrus (Laurens) Annemiek Collignon gaf uitleg over de verpleeghuiszorg in, zoals ze zelf zei: 'het al meer dan honderd jaar oude Petrus'. Collignon noemde het 'zware zorg', maar tegelijkertijd ook 'dankbare zorg'. "Wij willen graag iedereen een zo betekenisvol leven bezorgen", aldus Collignon, die stelde dat de besluiten over de nieuwe vorm van wonen in Huize Sint Petrus 'wel genomen móesten worden'.

"Ik ben blij dat ik hiér sta, ondanks hoe het allemaal gegaan is met dit verpleeghuis", doelde Nelleke Bouman (CDA) op de doorstart van Huize Sint Petrus. De politica sprak haar wens uit om hierover goed te blijven communiceren. Ze geeft mantelzorgers en vrijwilligers in Lansingerland een grote pluim en illustreerde het speerpunt 'eenzaamheid' met voorbeelden uit haar eigen omgeving. Bouman nam een tijdje geleden een 82-jarige dame mee naar de Doelen voor een concert en spoort mensen altijd aan om naar een ontmoetingsplek in de eigen dorpskern te gaan. "Het is maar een klein gebaar, maar dóe het", luidde haar advies aan de toehoorders.

Iemand die als geen ander weet hoe lastig het is om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen, is Marianne Jansen van thuiszorgorganisatie de Vierstroom. De wijkverpleegkundigen lopen de laatste tijd regelmatig tegen 'grenzen' aan. "De situatie wordt penibel", vertelt Jansen. "Steeds oudere mensen blijven langer thuis wonen en er komen meer dementerende ouderen bij." De zorg wordt alsmaar zwaarder en elk thuiszorgteam in Lansingerland heeft vacatures. Jansen is 'ongelofelijk trots' op de medewerkers die elke ochtend weer opnieuw starten om zorg te gaan verlenen. "Het is een enorme klus om dat werk te plannen." Een pleister op de wonde is volgens de thuiszorgmedewerkster de goede samenwerking met alle ouderenadviseurs van Welzijn Lansingerland.

Frans Schwiebbe vertegenwoordigde tijdens de thema-avond 3B-Wonen en legde uit hoe het in zijn werk gaat als er aanpassingen in een woning nodig zijn. "Wij doen veel aan huisvesting voor ouderen, maar dat betreft de sociale huurwoningen", benadrukte Schwiebbe, waarna hij uitleg gaf over hoe Lansingerland 'seniorenlabels' aan woningen geeft. Een woning met een seniorenlabel ligt dichtbij winkels en andere voorzieningen.

De meest gestelde vragen uit het publiek hadden te maken met de nieuwe woonvorm van Huize Sint Petrus. Het was al met al een zeer leerzame avond.

Aldus: Andrea van der Houwen, Hart van Holland.