09 november 2017

‘Tijdschakelaaractie’ voor een veilig Lansingerland

Op dinsdagavond 7 november vond in Bleiswijk in de Sterren- en bomenbuurt een zogenaamde ‘tijdschakelaaractie’ plaats. Een sympathieke en belangrijke actie om onze inwoners in deze donkere dagen attent te maken op het belang van goede verlichting (zowel binnenshuis als buiten) om inbrekers op afstand te houden. En als deze verlichting op een tijdschakelaar is aangesloten, heb je er geen omkijken naar - ook als je een keertje niet thuis bent.

De actie was georganiseerd door Buurttoezicht, onze BOA’s (Bijzondere Opsporingsambtenaren), onze wijkagenten en het veiligheidsteam van onze gemeente. Ons CDA-fractielid Hans van der Stelt was er bij.

Een aantal dagen vóór de actie waren onze BOA’s in de avond door de Sterren- en bomenbuurt getrokken om te kijken waar geen licht brandt en of de situatie rondom het huis het dievengilde in de kaart speelt. Daarbij kunt u denken aan veel begroeiing zonder verlichting bij de voordeur of de aanwezigheid van kliko’s, die gemakkelijk als opstapje kunnen dienen om over een hekwerk te klimmen. Risicovolle situatie werden door hen genoteerd. En op 7 november ging het gehele actieteam bij de mensen langs. De meesten waren thuis en erg blij met de aandacht en oplettendheid van onze BOA’s en de inzet van buurttoezicht. Om de bewustwording van onze inwoners nog wat te ondersteunen ontving iedere bewoner, waar werd aangebeld, een tijdschakelaar.

Een fantastische actie die eerder in andere wijken van Lansingerland is gehouden. Ja, met een eenvoudige tijdschakelaar dragen we al bij aan een veiliger thuis. En met elkaar -met behulp van onze wijkagenten, BOA’s en buurttoezichthouders-werken we aan een veilig Lansingerland, één van de speerpunten van het CDA-Lansingerland, ook in de komende raadsperiode!