30 juni 2024

Uitbreiding asielopvang in Lansingerland?

Op dit moment verrijst achter het gemeentehuis op Wilderszijde een tijdelijke ‘wijkje’ met 200 opvangplekken voor asielzoekers, voorzieningen en gezondheidszorg, naast de 60 plekken die daar al zijn. Dit besluit viel vorig jaar al. Volgende maand trekken de nieuwe bewoners er naar verwachting in. De opvang is tijdelijk, totdat de wijk Wilderszijde ook daar wordt afgebouwd. Nu sinds februari jl. de Spreidingswet van kracht is, blijkt onze gemeente vanaf volgend jaar maar liefst structureel minimaal 446 asielzoekers te moeten opvangen (op een totaal van bijna 20.000 in onze provincie). Daarom stelt het college voor om 100 extra plekken te voorzien op Wilderszijde, en gelijktijdig een gemeentebreed onderzoek te doen naar nog andere mogelijke locaties. Hierover vergaderde de commissie Samenleving afgelopen donderdag.

Namens onze fractie heb ik het dilemma geschetst waarvoor we ons als CDA-fractie gesteld zien. Enerzijds zien we de hopeloze staat van de asielopvang in Ter Apel. De oorzaak daarvan ligt in een gebrek aan grip op migratie, en een kortzichtig besluit in 2015 van toenmalig minister Harbers om de reservecapaciteit aan asielopvang (bedoeld om pieken op te vangen) te sluiten bij wijze van bezuiniging. Die manier van opvangen is een fatsoenlijk land onwaardig, en daarom neigen we ernaar in te stemmen met het collegevoorstel. Maar ook de andere kant moet belicht worden. Ten eerste had het college in eerste instantie geen antwoord op onze vragen over de draagkracht van Bergschenhoek in relatie tot uitbreiding van de opvang: hoe zat het met ruimte op scholen (‘schakelklassen’), zorg voorzieningen en de veiligheid? Daar werd met geen woord over gerept. Een bezwaar dat we aanvoerden is de slechte ruimtelijke ordening en het gebrek aan regie van dit college, waarin alles improvisatie lijkt. Provinciaal beleid, onze eigen Omgevingsvisie (ze afbeelding), milieubeleid, feiten, alles wordt genegeerd. Denk aan het plan om in de Berkelse Noordpolder flexwoningen te gaan bouwen, of de oneerlijke voorstellingen van zaken dat flexwoningen aan de Sporthoeklaan zogenaamd voor lokale spoedzoekers zouden zijn, terwijl bewoners afkomstig blijken uit de hele regio. Ten derde bleek dat meer dan 100 gemeenten nog 0 opvangplekken aanbieden. In onze regio zijn dat bijvoorbeeld Westland, Albrandswaard en Voorne aan Zee. Waarom lijken zijn niets te doen?

Andere fracties namen diverse posities in. PvdA en WIJ Lansingerland spraken hun steun uit. De VVD neigt naar tegen en hamerde op de kosten. Leefbaar is tegen en vindt elke opvang van meer dan 100 personen op 1 locatie teveel. Van de PvdA en GroenLinks mocht het juist wel een tandje meer. Ook de ChristenUnie-woordvoerder steunde het college, maar spendeerde samen met GroenLinks vooral veel tijd aan het nemen van de morele maat van andere partijen, waaronder het CDA. Onverstandig, want deze hautaine houding suggereerde dat kritische vragen over asiel niet gesteld mogen worden: Neem oprechte vragen vooral niet serieus, wanneer je nog meer kiezers naar radicaal-rechts wilt jagen...

De gevraagde informatie druppelt nu binnen en aanstaande maandagavond gaan we ons als fractie daarom beraden om tot een finaal oordeel te komen. Wilt u als CDA-lid daarbij aanwezig zijn? Dan bent u natuurlijk van harte welkom.