20 november 2017

4.  Familie en gezin

4.1.    Gezinnen

Wat is ons doel?

Families vormen het fundament van onze samenleving. Die families vormen het startpunt van ons leven waar we, als het goed is, in geborgenheid mogen opgroeien. Voor het CDA is elk gezin – in welke samenstelling dan ook – van grote waarde, het gezin is de hoeksteen van de samenleving. Voor het CDA zijn goede huiselijke omstandigheden voor iedereen zeer belangrijk. Een goed thuis is belangrijk voor kinderen die opgroeien in het gezin, jongeren die toe zijn aan een volgende stap in hun leven en in een eigen woning willen gaan wonen, jonge mensen die willen gaan samenwonen en/of trouwen en in hun eigen huis een nieuw thuis willen beginnen, ouderen die samen of alleen wonen, willen een thuis hebben en als het nodig is hulp krijgen. Die (mantel)hulp wordt vaak door kinderen of kleinkinderen verricht.

In al die gezinnen en families worden waarden en normen overgedragen, leren we samenleven. We ontvangen en geven er liefde, toewijding en inzet. In tijden van tegenslag is familie vaak de plek waar we bescherming en ondersteuning vinden. We vieren er de mooiste momenten van het leven en delen er ons leed. Families en gezinnen zijn van onschatbare waarde en verdienen erkenning en waardering voor de rol die ze spelen.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Het CDA wil dat het Centrum voor Jeugd & Gezin een ouderschapscursus aan aanstaande ouders blijft aanbieden en hier meer bekendheid aan geeft.

·        Het CDA wil voorkomen dat kinderen al vroeg op achterstand komen doordat zij thuis geen goed Nederlands leren. Het CJG screent kinderen die tot de risicogroep horen en biedt deze kinderen voorschoolse educatie aan.

·        De gemeente stimuleert de bekendheid en laagdrempeligheid van het Centrum voor Jeugd en Gezin via gerichte voorlichting.

·        De gemeentelijke overheid moet goede zorg en aandacht rond de opvoeding van kinderen geven, zodat eventuele problemen met het kind of in de familie in een vroeg stadium onderkent wordt zodat latere grotere problemen voor het kind en de samenleving voorkomen kunnen worden.

·        Kinderen mogen niet de dupe worden van problemen van hun ouder(s). Hiervoor moet een betere schuldhulpverlening komen. Dit kan via het instellen van basisbudgetbeheer, wat inhoudt dat alle vaste kosten als huur, water, gas, zorgverzekering door de gemeente ingehouden worden door de gemeente op de uitkering.

·        Niet ieder gezin vormt een veilig thuis voor gezinsleden. Huiselijk geweld en kindermishandeling moet zo spoedig mogelijk gestopt worden. Professionals rondom het kind, artsen, scholen, hulpverleners moeten hierbij het meldpunt Veilig Thuis inseinen

·        Een belangrijk onderdeel van de zorg voor de opvoeding is het geven van voorlichting op scholen over de gevolgen van drugsgebruik en drankmisbruik.

4.2.    Kindvriendelijke buurten

Wat is ons doel?

De buurt waarin kinderen opgroeien is erg belangrijk. Ieder kind verdient een veilige en uitdagende leefomgeving waarin het kan spelen en veilig opgroeien. Het CDA vindt het van belang dat kinderen veel buiten kunnen spelen: ze leren daardoor spelenderwijs samen te leven. Ook is buitenlucht gezond en draagt beweging bovendien bij aan het voorkomen van overgewicht. Een goede inrichting van de openbare ruimte die buiten spelen mogelijk en aantrekkelijk maakt is daarom essentieel.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Er moeten voldoende speelmogelijkheden in elke buurt zijn, het type speelvoorzieningen moeten in de tijd meegroeien als de kinderen in de buurten ouder worden, zodat er voor alle leeftijden speel- en ontspanningsmogelijkheden zijn.

·        Wanneer plaatsen in de buurt met speelvoorzieningen heringericht gaan worden moeten de bewoners door middel van een enquête en/of inspraakmogelijkheden hierbij betrokken worden.

·        Bij het inrichten van wijken moet er aandacht zijn voor de directie omgeving van speelplaatsen. Deze moeten verkeersluw voor zowel auto’s en fietsers zijn.

·        De gemeente moet erop toezien dat de politie de snelheid in 30- en 50-kilometerzones effectief handhaaft, in het bijzonder bij scholen en speelplaatsen.

·        Belangrijk is natuurlijk dat de buurten waarin kinderen opgroeien veilig zijn. Buurttoezicht helpt daarbij.

4.3.    Onderwijs

Wat is ons doel?

Lansingerland heeft een prachtig aanbod van onderwijsvoorzieningen. Voor zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs is het CDA tevreden met het huidige aanbod. Ouders hebben veel keuze, zowel qua richting als qua onderwijsvisie. In de bestaande gebieden hoeft er geen aanbod bij te komen. Alleen in grote nieuwbouwprojecten moet bekeken worden op welke wijze in ieder geval het basisonderwijs dichtbij gerealiseerd kan worden. Waar mogelijk streeft de gemeente naar integrale kindcentra tussen 0-12 jaar, waarbij er sprake is van een intensieve samenwerking tussen het onderwijs, de buitenschoolse opvang, kinderdagopvang en peuterspeelzalen. De school werkt nauw samen met andere maatschappelijke organisaties in Lansingerland, zoals de bibliotheek, sportverenigingen en culturele verenigingen. Onze scholen zien vrijwel alle kinderen en jongeren van Lansingerland. Daarom is er een fijnmazig netwerk van schoolmaatschappelijk werk, zodat school, gemeente, centrum voor jeugd en gezin en andere instanties nauw samen werken om in de preventieve sfeer kinderen en hun ouders te ondersteunen. Als verantwoordelijke voor de huisvesting van scholen streeft de gemeente naar schoolgebouwen met een prettig binnenmilieu en een laag energiegebruik.

Hoe willen we dat bereiken?

·        In Wilderszijde moet één of meerdere nieuwe basisscholen gesticht worden. Hierbij moet wat het CDA betreft ruimte zijn voor verschillende denominaties, eventueel in een samenwerkingsschool. De gemeente bemoeit zich daarbij niet met de onderwijsvisie van de school, dat laat de gemeente aan de school en de ouders over.

·        Bij nieuwbouw en reconstructie van basisschoolgebouwen wordt gestreefd naar het stichten van integrale kindcentra. Er wordt dus rekening gehouden met ruimte voor bso, kinderopvang en peuterspeelzaal.

·        Onderwijshuisvesting van het voortgezet onderwijs blijft plaats vinden door middel van doordecentralisatie, de schoolbesturen zijn hiermee verantwoordelijk voor de huisvesting.

·        De combinatiefunctionarissen worden nieuw leven in geblazen, met extra steun van de gemeente. Hiermee kan de samenwerking tussen onderwijs, maatschappelijke organisaties en het verenigingsleven concreet vorm krijgen.

·        Schoolmaatschappelijk werk wordt geïntensiveerd, ook in het voortgezet onderwijs

·        Er komt een actieplan om het binnenklimaat van bestaande schoolgebouwen te verbeteren. Nieuwe schoolgebouwen worden volgens de hoogste standaarden voor Frisse Scholen gebouwd. In 2040 zijn alle schoolgebouwen energieneutraal.

·        Het CDA vindt dat speciaal onderwijs in nabijheid georganiseerd moet worden. Dit hoeft niet per se in Lansingerland zelf, indien omringende gemeenten voldoende aanbod hebben. Een goede organisatie en betaalbaar leerlingenvervoer zijn een noodzakelijke randvoorwaarde.

4.4.    Jeugd

Wat is ons doel?

Ongeacht wat iemands leeftijd is, politiek gaat ons allemaal aan. Het is belangrijk dat jongeren en de politiek elkaar spreken, zodat jongeren hun stem kunnen laten horen, want ieders mening is evenveel waard. De wereld van nu wordt na verloop van tijd doorgegeven aan de jongere generaties, dit noemen wij ‘Rentmeesterschap’. Het is zaak dat de jongeren zich fijn voelen in de wereld van nu en dit door willen geven aan hun kinderen. Het is belangrijk dat jongeren zich gaan oriënteren in het werkveld om zo de juiste studie te kiezen, daarom wil het CDA dat scholen nauw blijven samenwerken met het bedrijfsleven. Jongeren moeten zich fijn voelen in Lansingerland, er moeten daarom genoeg recreatie mogelijkheden zijn voor jongeren, zoals sportvoorzieningen, ontmoetingsplekken in de wijken en vervoersmogelijkheden.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De ontmoetingsplekken die voor jongeren gecreëerd zijn moeten goed worden onderhouden en zo nodig uitgebreid worden. Het CDA wil gratis Wi-Fi aanbieden op deze ontmoetingsplekken. Samen met jongeren worden plannen opgesteld om deze ontmoetingsplekken mooi te maken en mooi te houden.

·        Het is de taak van de wethouders om scholen te bezoeken en jongeren op deze manier te betrekken bij beleidsvorming en totstandkoming van voorzieningen voor de jeugd. De wethouder kan toelichting geven aan de jongeren en zo kan er een educatieve discussie ontstaan.

·        De gemeente faciliteert het Samenwerkingsverband Onderwijs Bedrijfsleven (SOB) Oostland om te stimuleren dat onderwijs en het lokale bedrijfsleven goede afspraken maken over loopbaan oriëntatie, beroepsbegeleiding en de aansluiting van onderwijs op het lokale bedrijfsleven.

·        Alle jongeren in Lansingerland moeten veilig per fiets naar school kunnen. Het CDA stelt daarom een meldpunt in waar inwoners onveilige schoolfietsroutes kunnen melden.

·        Voor de groep jongeren tussen 16-18 jaar is er nu weinig ruimte in de horeca. Het CDA geeft horecaondernemers die goede ideeën hebben voor de jeugd van 16 tot 18 jaar de ruimte. Bij het Lansingerlands initiatief worden ondernemers hiertoe uitgedaagd.

·        Voor de jongeren die een inkomen hebben en een eerste huis willen kopen/huren moeten er voldoende starterswoningen beschikbaar zijn in Lansingerland. De jongeren mogen niet uit Lansingerland gedreven worden omdat er geen huizen beschikbaar zijn of de huizenprijzen te hoog zijn.