20 november 2017

Verkiezingsprogramma: 5. Zorg voor elkaar

5.  Zorg voor elkaar

Het CDA streeft naar een samenleving waar mensen zoveel als mogelijk mee kunnen doen ongeacht geslacht, leeftijd, inkomen en eventuele beperkingen. Het CDA zet in op een samenleving die een goede sociale verbondenheid kent met gebundelde inzet van vrijwilligers, mantelzorgers en professionals in een hecht netwerk dat werkt volgens het principe 1 gezin, 1 plan, 1 hulpverlener. Mensen die het nodig hebben worden ondersteund op een wijze die bij hen past. Wij willen ervoor waken dat we in de gemeente allerlei nieuwe regels gaan vastleggen die maatschappelijke problemen niet écht gaan oplossen.

5.1.    Preventie

Wat is ons doel?

Het welbevinden van mensen staat voor het CDA centraal. Mensen zijn daarvoor op de eerste plaats zelf verantwoordelijk. Voorkomen is echt beter dan genezen. Vaststaat dat de kosten van investeringen in welzijn, cultuur en sport minder hoog zijn dan zorgkosten. De opgave voor de gemeente is om, samen met maatschappelijke organisaties en sportclubs, te zorgen voor een gezonde omgeving voor alle inwoners.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De gemeente werkt samen met scholen en sportverenigingen om schoolpleinen en sportcomplexen rookvrij te maken

·        Door in de kantine van de sportvereniging of school gezonde producten aan te bieden, helpt zij mee de keuze voor een gezonde leefstijl bij de leden of leerlingen te bevorderen en daarmee het groeiende probleem van overgewicht tegen te gaan. Gemeente, scholen en (sport)verenigingen gaan deze uitdaging gezamenlijk aan.

·        Lansingerland is een betrokken en krachtige samenleving, waarin mensen zich erkend en gekend voelen. Dit is van grote waarde voor de gezondheid en het welbevinden van onze inwoners en dat koesteren we.

·        In iedere kern zijn en blijven er ontmoetingsplaatsen, waar ouderen op een laagdrempelige manier terecht kunnen. Zo voorkomen we eenzaamheid en blijven onze ouderen vitaal en betrokken bij de samenleving.

5.2.    Persoonlijke kracht

Wat is ons doel?

Het CDA gaat uit van de persoonlijke kracht en waardigheid van mensen. Natuurlijk houden we rekening met wat mensen niet kunnen, maar ons vertrekpunt is wat mensen nog wel kunnen. Dat vergt geen algemene regels maar maatwerk.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De gemeente zorgt voor goede algemene voorzieningen, die toegankelijk zijn voor alle mensen. Openbare gebouwen, zorginstanties en openbaar vervoer zijn goed toegankelijk voor mensen met een beperking. Hierdoor kunnen zij volwaardig gebruik maken van deze voorzieningen.

·        Er wordt gewerkt aan levensloopbestendige woningen, nabij voorzieningen. Dit stimuleert het langer thuis wonen van ouderen in hun eigen en bekende omgeving. Bij deze levensloopbestendige woningen kan naar behoefte gebruik worden gemaakt van thuiszorg en dinerservice.

·        Goed toegankelijk en nabij openbaar vervoer is een randvoorwaarde bij het bepalen van locaties voor levensloopbestendige woningen

5.3.    Omzien naar elkaar

Wat is ons doel?

Zorg heb je nodig als je ziek bent of leeft met een handicap of beperking. De meeste mensen die zorg nodig hebben willen dit zo goed en lang mogelijk in hun eigen omgeving organiseren. Wij willen deze zorg dicht bij huis versterken en beter organiseren, zodat de professionele zorg en ondersteuning beter aansluiten bij de keuzes van mensen. Zodat zij zo lang als mogelijk is regie over hun eigen leven kunnen houden. Innovatie en nieuwe medische inzichten kunnen daarbij helpen en het persoonsgebonden budget kan een belangrijk instrument zijn om die zorg naar eigen wens in te richten. Ook ondersteunen van mantelzorgers en aanpak van eenzaamheid zijn onmisbare elementen bij goede zorg dicht bij huis. Lansingerland staat in de top van de gemeenschappen in onze regio met de meeste gescheiden inwoners. De vergrijzing in Lansingerland is ook stevig aan het voortschrijden. Eenzaamheid is een groeiend en hardnekkig probleem. Er zijn veel onverwachte coalities met elkaar te verbinden en onbenutte kansen aan te grijpen. Wij willen niet wegkijken maar hier een actieplan op maken, want het is niet nodig om eenzaam te zijn.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De blijverslening blijft bestaan als instrument om ouderen met een eigen woning langer in hun eigen omgeving te laten wonen. Hiermee kunnen ook ouderen die niet bij een bank kunnen lenen hun huis aanpassen aan de vereisten van hun levensfase.

·        Samen met 3B-Wonen worden plannen opgesteld om ook sociale huurwoningen levensloopbestendig te maken, zodat ook de ouderen die in zo’n woning wonen in hun eigen omgeving kunnen blijven.

·        De mantelzorger, ouderenadviseur of klantenadviseur heeft een vaste positie bij het keukentafelgesprek.

·        De Adviesraad Sociaal Domein (ASD) blijft betrokken bij het opstellen en de uitvoering van het beleid.

·        Er wordt professionele ondersteuning van mantelzorgers georganiseerd, voor informatie, advies en praktische ondersteuning.

·        Jaarlijks waardeert de gemeente mantelzorgers door bijvoorbeeld een mantelzorgprijs of het verstrekken van een mantelzorgcompliment, zoals een gezellige avond uit.

·        De gemeente maakt een actieplan met maatregelen die tot doel hebben om mantelzorgers te ondersteunen, zodat deze mensen niet overbelast raken.

·        Voor ons is eenzaamheidsbestrijding een speerpunt in het zorg- en welzijnsbeleid.

·        Wij willen een gemeentelijke aanpak van eenzaamheid, waarbij inwoners die in isolement dreigen te raken regelmatig worden bezocht.

·        Wij stellen voor het onderwerp eenzaamheid tijdens het ‘keukentafelgesprek’ aan de orde te laten komen.

·        Het bij elkaar brengen van eenzame inwoners met ervaringsdeskundigen, experts en ondernemers om meer aandacht te vestigen op eenzaamheid als probleem.

·        Jaarlijks vindt er een “Week tegen Eenzaamheid” plaats met diverse activiteiten om eenzame mensen te ondersteunen.

5.4.    Professionele zorg

Wat is ons doel?

Professionele ondersteuning blijft noodzakelijk. Omdat er zeer veel verschillende organisaties werkzaam zijn op het terrein van welzijn en zorg is integraal werken zeer belangrijk. Een zorgprobleem kan immers verschillende oorzaken hebben: door gebrek aan werk, financiële problemen of eenzaamheid. Mensen moeten niet gehinderd worden door de uiteenlopende zorgsystemen waar verschillende partijen verantwoordelijk zijn.

Hoe willen we dat bereiken?

·        We waarborgen samen met het Zorgkantoor en de zorgaanbieders ervoor dat het aanbod en de verspreiding van verpleeghuizen minimaal gelijk blijft. Het CDA is fel tegenstander van het sluiten van verpleeghuizen;

·        De gemeente neemt de regie voor de samenwerking van professionals, waaronder de zorgverzekeraars en de zorgaanbieders, om een integrale aanpak in de buurt mogelijk te maken. Bij de jeugdhulp neemt de gemeente de regie in overleggen tussen alle instanties die met jeugd werken, zodat het niet mogelijk is dat er door langs elkaar heen werkende instanties kinderen tussen wal en schip raken;

·        Professionele hulp en het uitwisselen van gegevens vinden wij belangrijker dan privacy, zeker bij kwetsbare jeugd. Waar nodig zoekt de gemeente in het belang van de jeugd de grenzen van de privacywetgeving op;

·        Ook in Lansingerland is sprake van een toename van mensen die soms verward zijn. Dit geeft problemen voor deze mensen zelf en voor de omgeving. Samen met derden stelt de gemeente een “actieplan verwarde personen” op. Er moet 24 uurs crisisopvang aanwezig zijn voor deze groep, bij voorkeur in Lansingerland.

5.5.    Betaalbare zorg

Wat is ons doel?

De gemeenten hebben de afgelopen jaren extra taken erbij gekregen op het terrein van de (jeugd)zorg en werk, met forse bezuinigingen. De opgave voor gemeenten is om zorg te leveren voor het geld dat ze daarvoor krijgt. Voor ons is het uitgangspunt: We geven goede zorg aan de mensen die dat nodig hebben. Komen we geld tekort, dan maken we ruimte vrij om extra te bieden. Houden we over, dan vervalt dit richting de algemene middelen. Wij zijn tegenstander van het labelen van zorggeld, want het gaat niet om het geld maar om de mensen.

Daarnaast willen wij inwoners en gezinnen met een laag inkomen tegemoet komen bij noodzakelijke kosten die zij moeten maken, zodat zij op een volwaardige manier kunnen deelnemen aan de samenleving.

Hoe willen we dat bereiken?

·        De gemeente geeft extra ondersteuning via de bijzondere bijstand aan inwoners met een inkomen tot 115% van de bijstandsnorm. Om de inkomensval te voorkomen wordt er met staffels gewerkt.

·        Voor deze mensen maakt de gemeente het mogelijk om via een collectieve zorgverzekering gebruik te maken van zorg tegen een betaalbare premie.

·        De gemeente blijft via het jeugdsportfonds, het jeugdcultuurfonds en de stichting leergeld deelname van kinderen uit arme gezinnen aan het maatschappelijk leven aanmoedigen.

·        De gemeente ondersteunt initiatieven voor het gebruik van technologie ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid en de gezondheidszorg (e-health).

·        In de bijzondere bijstand creëren we een vangnetregeling voor eigen bijdragen, daarnaast komt er een inkomensstaffel voor eigen bijdragen, waardoor inwoners die net niet voor bijzondere bijstand in aanmerking komen niet te maken krijgen met onevenredig hoge eigen bijdragen.

·        We voorkomen een stapeling van eigen bijdragen in de zorg, bijvoorbeeld door een maximum bedrag dat een gezin aan eigen bijdragen moet betalen

·        Het persoonsvolgend budget (PGB) is een geschikt middel om mensen zelf hun zorg in te laten richten. Hierdoor kan professionele zorg dicht bij huis worden geregeld. Wel is het van belang om de kwaliteit te blijven garanderen. De gemeente is eindverantwoordelijk dat het budget wordt besteed bij deskundige zorgverleners.

·        Misbruik van het PGB komt helaas voor. De gemeente moet dit actief tegengegaan. Achteraf moeten mensen natuurlijk verantwoording afleggen om fraude tegen te gaan.

5.6.    Organisatie van de zorg

Wat is ons doel?

Zorg gaat over mensen; wij kiezen daarom voor een zorgstelsel waarin de patiënt centraal staat, waarin professionele zorg en zorg door familie of bekenden goed aansluiten en langdurige en intensieve zorg in alle fasen van het leven beschikbaar is als dat nodig is. Daarom vinden wij het erg belangrijk dat er een goede cliëntparticipatie is en weinig regeldruk.

Hoe willen we dat bereiken?

·        Het CDA waardeert de rol en de adviezen van de Adviesraad Sociaal Domein (ASD). De ASD kan daarom op onze ondersteuning rekenen.

·        De ASD geeft advies over alle voorstellen die raken aan het sociaal domein

·        De gemeente communiceert duidelijk over de manier waarop de zorg bereikbaar is. In heldere taal en makkelijk te vinden voor de doelgroep.

·        De gemeente organiseert, samen met de ASD, een pool van onafhankelijke klantadviseurs, bijvoorbeeld vanuit de ouderenbonden, die cliënten kunnen bijstaan in keukentafelgesprekken

·        De gemeente brengt zorgverleners en zorgvragers bij elkaar om aan te wijzen welke regels overbodig zijn.

·        We stellen een formulierenbrigade in: ervaringsdeskundigen die mensen, gratis, helpen met het aanvragen van verschillende zaken en de daarbij in te vullen formulieren en adviseert bij het vereenvoudigen van de bestaande formulieren. Samen met de formulierenbrigade worden zo regels verzameld die geschrapt kunnen worden en formulieren die eenvoudiger gemaakt kunnen worden.

5.7.    Participatie

Wat is ons doel?

Met de Participatiewet is de gemeente meer verantwoordelijk gemaakt voor het toeleiden naar werk. Het CDA wil zich inzetten voor betaald werk voor diegenen die dat kunnen. Werk is belangrijk voor inkomen, zelfontplooiing en sociale contacten. We zijn streng voor hen die kunnen maar niet willen en zijn mild voor hen die willen maar niet kunnen. Ons uitgangspunt is dat iedereen naar vermogen een bijdrage aan de samenleving levert.

Hoe willen we dat bereiken?

·        In Lansingerland is sprake van veel werkgelegenheid. De gemeente bemiddelt actief naar lokale bedrijven toe om mensen met een bijstandsuitkering of een achterstand op de arbeidsmarkt, al dan niet met een tijdelijke subsidie, lokaal aan het werk te helpen.

·        Fraude met uitkeringen ondermijnt de solidariteit in onze samenleving die nodig is om de sociale zekerheid in stand te houden. De gemeente zet daarom in op een actief beleid bij het opsporen van en handhaven van bijstandsfraude.

·        Bijstandsontvangers die geen Nederlands spreken en zich niet inspannen om dat te leren, worden gekort op hun uitkering.

·        Asielgerechtigden komen in eerste instantie vaak in de Bijstand. Het CDA vindt dit zeer ongewenst, omdat betaald werk de beste manier is om de taal te leren en te integreren. Uitgangspunt van gemeentelijk beleid is dat asielgerechtigden binnen drie maanden na vestiging in Lansingerland full time aan het werk zijn. Scholing en taalcursussen vinden zo veel mogelijk plaats in de avonduren.

·        Aan alle mensen met een bijstandsuitkering vragen wij een zogenaamde tegenprestatie naar vermogen. Deze tegenprestatie kan bijvoorbeeld vrijwilligerswerk zijn, of het opruimen van zwerfafval.

·        De gemeente geeft het goede voorbeeld door er voor te zorgen dat er binnen de gemeentelijke organisatie voldoende arbeidsplaatsen zijn voor mensen met een arbeidsbeperking. Hierbij gaat het om mensen die in het verleden in de sociale werkplaats terecht zouden komen.

·        Bij het inkoopbeleid stelt de gemeente waar mogelijk als eis dat leveranciers ook werkgelegenheid bieden aan mensen met een arbeidsbeperking uit Lansingerland.

·        In de tuinbouwsector is veel werkgelegenheid. Door het Werkgeversservicepunt moeten projecten opgezet worden om door middel van proefplaatsingen mensen met werkloosheids- of bijstandsuitkering aan werk of te helpen. Om- en bijscholingstrajecten kunnen hier ook een onderdeel van zijn