18 mei 2024

Vervoerplannen 2025 MRDH  ( RET/HTM/EBS )

Dinsdag 14 mei jl. stond op de agenda van de Commissie Ruimte het geven van een reactie op de concept nota van het college m.b.t. de vervoerplannen 2025 MRDH  ( RET/HTM/EBS )

Het vervoerplan van RET laat zien dat het aantal reizigers in 2023 nog steeds (ruim) onder het pre-Covid-19-niveau ligt. Er is wel eens waar een groei in 2023 ten opzichte van 2022 maar dat is niet genoeg.

Als reactie daarop gaf woordvoerder voor de CDA-fractie Charles van Harn aan dat het CDA Lansingerland het terughalen van oude reizigers en het aantrekken van nieuwe reizigers heel belangrijk vindt. Maar daar moet dan wel een inspanning voor geleverd worden.

Zo is het algemeen bekend dat bij station Westpolder en station Rodenrijs veel fietsen worden gestolen en dit reizigers afschrikt om het OV te nemen.  De CDA-fractie is dan ook van mening dat het pleiten voor bewaking bij OV- fietsenstallingen krachtiger en duidelijker neer gezet moet worden. Wanneer we meer reizigers in het OV willen krijgen dan moeten zij verleidt worden met kwaliteit door ook veilige en bewaakte fietsparkeervoorzieningen aan te bieden.

Vervolgens gaf Van Harn aan dat de nachtbus naar Lansingerland niet genoemd wordt in de reactie van het college. Onlangs heeft de Raad van Lansingerland nog unaniem een motie aangenomen om de nachtbus in het weekend weer naar Lansingerland te laten rijden. MRDH heeft daarmee ingestemd. Maar ondanks een positief besluit rijdt de nachtbus nog steeds niet. Vandaar de oproep om dit op te nemen in de reactie van het College richting MRDH.

De wethouder en vele andere fracties waren het eens met de CDA voorstellen.

In het meerjarig plan busstructuur wordt gesproken over de groei van Lansingerland met 11.000 woningen. Daarin zijn 4000-6000 woningen opgenomen voor Bleizo-West. Echter omdat er nog veel onduidelijkheid en onzekerheid bestaat over hoe in de toekomst het gebied rond Bleizo-West ingevuld gaat worden vindt de CDA-fractie de genoemde 11.000 woningen te optimistisch en te prematuur gesteld. Dit kan nl. verkeerde verwachtingen wekken.  Een aantal fracties die voorstander zijn van woningbouw op Bleizo-West wilden niet afwijken van het getal 11.000 .

Het college komt met een voorstel om een 3x per jaar een structureel overleg m.b.t. het openbaar vervoer in het leven te roepen. De CDA-fractie kan zich daar prima in vinden en verbaasde zich over het feit dat zo’n overleg nog niet bestond.