24 januari 2018

Voortbestaan jeugdsoos Pecto's in Bleiswijk.

Naar aanleiding van een bespreekpunt van fractie Neeleman was de vraag: moet het gebouw Pecto's verkocht worden of niet? Deze discussie is gevoerd in de cie. samenleving.

Een korte inleiding: door het vorige college werden nogal wat bezuinigingen doorgevoerd zoals subsidie verlaging, accommodatie huur verhoging en het in de verkoop zetten van gemeentelijk vastgoed welke door de gemeente als onrendabel worden bestempelt. Ook het gebouw van jeugdsoos Pecto's in Bleiswijk komt hierdoor in de gevarenzone vanwege onvoldoende gebruik qua uren. Vanaf 1 januari 2018 is er nog maar een soos-avond in de week in dit daarvoor ideale gebouw. Alles wat die leeftijdsgroep wenst is in dit gebouw aanwezig. Voor meerdere uren kunnen zij de huur niet opbrengen. Pecto's had al aangegeven de huur niet meer te kunnen betalen en daardoor niet meer alle door haar beoogde activiteiten te kunnen uitvoeren. In geval van verkoop zal het jeugdwerk in Bleiswijk ernstig te kort gedaan gaan worden. De gemeente melde via een brief aan de raad dat met Jeugd en jongerenwerk Lansingerland (Jjwl) gesproken is of er een alternatief gevonden kan worden met en bij de Scouting in Bleiswijk. Dit zou dan in een samenwerkingsverband van beide partijen gaan.

Scouting reageerde niet afwijzend maar betwijfelt of zij dit wel aankunnen. Dit zou betekenen dat door de huur opzegging met jeugdsoos Pecto's het gebouw Pecto's in de verkoop gezet kan worden. De al vele jaren bestaande jeugdsoos Pecto's heeft aangegeven heel graag te willen doorgaan in bestaande vorm en zegt aanvragen te hebben om meer te gaan doen in het gebouw. CDA woordvoerder Arnold Oosterlaan vindt het vreemd dat de gemeente wel met twee partijen spreekt en niet met alle drie. Dit zou inhouden dat men dan bezig is om het wiel opnieuw uit te vinden terwijl er op een steenworp afstand een prachtig en uiterst geschikt gebouw met een ideale buitenruimte (skatebaan, basket en voetbalveld) opgeofferd zal gaan worden. De oproep van Arnold Oosterlaan was om het gebouw nu niet te verkopen maar met extra begeleiding en ondersteuning proberen om meer activiteiten binnen te halen.

Ook anderen deden een oproep naar de gemeente om met de 3 partijen (Pecto's, Jjwl en Scouting) in gesprek te gaan en te kijken hoe er het best het jeugdwerk in Bleiswijk behouden kan worden. Wethouder Abe zegde al toe een verkoop te willen opschorten. Wel zijn er partijen die voorstander zijn van verkoop! Waarop de CDA woordvoerder concludeerde dat dit niet de goede oplossing zou zijn. Bij dit gebouw is alles aanwezig wat behoort bij een plek waar de jeugd elkaar wil ontmoeten. Er kan zelfs gratis gebruik gemaakt worden van WIFI. Dit is een van de wensen die de jeugd uitte bij een gehouden enquete om dit in orde te maken op mogelijke chill-plekken. Dit alles staat in positieve relatie met het item ' Pubers in de Spotlights'.

>> Een zekerheid is er: dit onderwerp zal na de gemeenteraadsverkiezingen verder behandeld worden.