Woonwagen locatie Bergschenhoek
Dinsdag 8 maart jl. stond op de agenda van de Commissie Ruimte de vraag ter beslissing om een de huidige woonwagenlocatie aan de Bosland ‘woonwagenlocatie Bergschenhoek’ als definitieve locatie aan te wijzen voor de woonwagenbewoners.
Gevraagde beslissing:
1. Maximaal één woonwagenlocatie in de dorpskern Bergschenhoek te realiseren.
2. De huidige woonwagenlocatie aan de Bosland ‘woonwagenlocatie Bergschenhoek’ als definitieve locatie aan te wijzen voor de woonwagenbewoners.
3. Het in 2015 vastgestelde bestemmingsplan ‘2e partiële herziening bestemmingsplan Oosteindsepolder en Warmoeziersweg’ uit te werken naar een inrichtingsplan opdat een woonwagenlocatie ontstaat conform wet en regelgeving.
4. De standplaatsen op de locatie Bergschenhoek uit te breiden, van zes woonwagens naar acht tot negen woonwagens, conform de door de raad vastgestelde woonvisie Lansingerland (2021-2025).
Met betrekking tot vraag no.1 heeft het college aangegeven dat er maximaal één woonwagenlocatie per woonkern in Lansingerland kan zijn. Daar waren de woordvoerders het wel over eens.
Wat beslissingspunt no. 2 betreft dit gaf veel discussie. Want hoe kan het toch dat uit 11 mogelijke locaties alleen locatie Bosland naar voren geschoven werd als de locatie? 9 ( zij zijn verenigd in Viatorem) van de 12 bewoners van Bosland konden zich daar niet in vinden. Hun eerste keus was een locatie nabij Hoeksekade 144. Echter omdat er geen unanimiteit is onder de bewoners voor een locatie, is de locatie Bosland nu de enige locatie waarbij aan het uitgangspunt één woonwagenlocatie in de dorpskern Bergschenhoek gehandhaafd kan worden. Dit heeft vooral ook te maken met het op Bosland bestaande garagebedrijf en de paardenbak. Deze zouden niet naar andere locaties mee kunnen verhuizen.
Beslispunt no. 3: Het doel van het college is passende huisvesting met respect voor de woonwagencultuur en een goed woonmilieu voor de woonwagenbewoners te realiseren conform wet en regelgeving. De vraag van een van de politieke partijen was of de Gebiedsvisie die nog uitgevoerd moet worden niet tegelijkertijd met het inrichtingsplan uitgewerkt zou kunnen worden? Een amendement hier aangaande wordt dan ook overwogen.
Charles van Harn CDA duo-raadslid en lid van de Commissie Ruimte had nog wel een vraag voor wethouder Fortuin. Want in de stukken werd aangegeven dat men in de toekomst overlast voor de omwonenden wil voorkomen. Maar zo vroeg hij hoe zit het met de huidige problemen die het naast liggende compostering bedrijf Comgoed veroorzaakt? De laatste jaren zijn er diverse branden geweest die veel stank en rook overlast hebben veroorzaakt. Ook hebben omliggende glastuinbouwbedrijven last van veel kraaien die stenen laten vallen op de daken van de kassen. Het contract met het bedrijf is formeel beëindigd per 31-12-2021 maar zij blijven om diverse redenen nu toch langer in Bergschenhoek. Wethouder Fortuin beantwoorde de vraag door aan te geven dat hij de problemen herkende en dat DCMR de handhaving uitvoert. “Wij zitten er boven op ” zo gaf hij aan.
Beslispunt no.4: Alle politieke partijen waren het er over eens om de locatie Bergschenhoek uit te breiden naar acht tot negen woonwagens.
Resumerend bleek dat dit agenda punt zeker niet voor alle partijen een hamerstuk was, dus komt het terug naar de raad van 28 februari a.s..