Mirjam van der Stel CDA Leiderdorp
05 november 2021

Algemene beschouwing

Vandaag, 4 november, was de begrotingsraad in Leiderdorp. Mirjam van der Stelt, sprak namens het CDA de Algemene Beschouwingen uit. Mirjam legde met name nadruk op de volgende vier thema's: woningbouw, speelplaatsen, duurzaamheid en het sociaal domein.

Klik hier voor het hele betoog.

Het CDA heeft drie moties ingediend:

• Motie 'Praatje na verlies'
    De motie is aangenomen. De oproep in deze motie is om de mogelijkheden, faciliteiten en kosten te onderzoeken van een initiatief waarbij vrijwilligers op een vast moment in de week beschikbaar zijn om een kop koffie te drinken met mensen die onze begraafplaats bezoeken.
  • Motie 'Informele speelplaatsen'
    Deze motie is aangenomen. We zien dat er steeds meer speeltuinen veranderen in zogenaamde informele speelplaatsen, d.w.z. zonder speeltoestelen. We willen dat de gemeente gaat onderzoeken in hoeverre de Leiderdorpers tevreden zijn over deze plekken.
  • Motie 'elektrische vuilniswagens'
    In de gemeentebegroting is geld opgenomen om de vuilniswagens te vervangen door elektrische vuilniswagens. Dit is een enorme investering, terwijl je voor hetzelfde geld 10x zoveel CO2 kunt besparen. De wethouder heeft tijd gevraagd om zich hier beter in te verdiepen. Daarom heeft het CDA deze motie ingetrokken zodat het college dit eerst kan onderzoeken.