30 juni 2024

Plannen Voorburg Noord vragen om aanpak Haagse parkeerders en handhaving op fietswrakken & deelscooters

Voorburg-Noord gaat op de schop. Het CDA is blij met de plannen voor vergroening, vernieuwde speeltoestellen en een mooiere inrichting van het Van Faukenbergeplein. Wel heeft het CDA gevraagd wat de invoering van betaald parkeren in buurgemeente Den Haag gaat doen met de parkeerdruk in de wijk. Ook wil het CDA betere handhaving op fietswrakken en foutgeparkeerde deelscooters.

Het meest noordelijke driehoekje van Voorburg-Noord gaat op de schop. Twee jaar geleden kwamen buurtbewoners met een plan voor het vergroenen en aantrekkelijker maken van het Van Faukebergeplein. Zij namen contact op met CDA en PvdA, die het college vroegen wat hier mogelijk was en hoe de inwoners daarbij betrokken konden worden. Nu is het zover. Omdat het riool wordt vernieuwd zag de gemeente een kans om niet alleen het riool en het plein, maar gelijk de hele buurt aan te pakken. Raadslid Liesbeth van der Heide: “De plannen zien er goed uit. Het CDA staat voor groen, gezin, gezond – en dat zien we hierin terug met alle aandacht voor speelruimte, veel meer bomen en planten, en inzet op het verbeteren van de luchtkwaliteit door het verlagen van de snelheidslimiet.”

De openbare ruimte in dit stukje Voorburg Noord wordt nu ‘gedomineerd door de auto’, zo staat in het plan. En dat terwijl 47% van de adressen in de buurt geen auto bezit. De logische conclusie is dan ook dat de eigenaren van die geparkeerde auto’s niet uit de buurt komen, maar werken in één van de vele kantoren aan de Haagse kant. De gemeente Den Haag is intussen bezig met het bouwen van enkele duizenden woningen op de grens met Voorburg Noord in het voormalige Ministerie van Sociale Zaken. Ook wil Den Haag betaald parkeren invoeren. Reden voor het CDA om te vragen wat het college daaraan gaat doen.

Van der Heide: “We hebben we het college gevraagd wat de invoer van betaald parkeren in Den Haag gaat doen met de parkeerdruk in deze buurt en hoe het college wil voorkomen dat Haagse auto’s niet nog dominanter worden in deze buurt dan ze nu al zijn.” Ook sprak het CDA inwoners die vinden dat er nu niet of te weinig wordt gehandhaafd op parkeervergunningen, op fietswrakken en verkeerde geparkeerde deelscooters. Daarom heeft het CDA het college gevraagd of hier meer of beter op gehandhaafd kan worden. De wethouder zei hierover in gesprek te gaan met handhaving.

Tot slot gaat het college in de wijk voor het eerst ‘experimenteren’ met het maken van een buurtvisie. Dit idee kwam voort uit een initiatiefvoorstel ‘Wijkgericht werken’, dat het CDA eerder dit jaar indiende. Daarin werd het college gevraagd per wijk de inwoners te vragen een wijkagenda op te stellen. CDA-Commissielid Jorrit Koster: “Mooi om te zien dat het college dit gelijk al oppakt bij de herinrichting van Voorburg-Noord. Uiteindelijk willen we dat dit soort plannen starten en eindigen op basis van wat onze inwoners nodig hebben.”